מושגי יסוד ביחב"ל (ציון 82 + הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2621

תקציר העבודה

ממ"ן 14- מושגי יסוד ביחסים בין-לאומיים:
1.       סוגי מלחמות: –          מלחמה כוללת: מלחמה שבה משתמשים בכל האמצעים נגד כל המטרות. למלחמה הכוללת יש שלושה מאפיינים:
1.       המטרה לפחות של צד אחד היא לגרום לנזק חמור למטרות החשובות אצל האויב, ז"א לא לפגוע פיזית האויב, אלא לגרום לו נזק.
2.       האסטרטגיה מבחינת יעדי המלחמה היא של הכרעה, ז"א בסיום המלחמה ברור מי ניצח ומי הפסיד. צד אחד ממש מובס, צד שני ממש מנצח.
3 .       היקף הכוח הוא גדול, משתמשים בכל הכוחות שלרשותם.
–          מלחמה מוגבלת: מלחמה מוגבלת היא מלחמה שהמטרות שלה מוגבלות. לא מנסים להרוס את האויב, המטרות שלו מוגבלות. רצון להגיע להישגים טריטוריאליים, מדיניים, ביטחוניים וכו'.. האסטרטגיה היא שלא חייבים להגיע הכרעה חד משמעית ולא משתמשים במלוא הכוחות.
–          מלחמות אזרחים: מלחמות אזרחים היא בעצם מלחמה פנימית, המשמעות העיקרית היא שמלחמות אזרחים משפיעות ומושפעות על מה שקורה במערכת.
יש כל מיני סיבות ומאפיינים לפרוץ המלחמות, הרבה מאד המלחמות הם על סכסוכים על רקע
אתני בין גזעים שונים וכו' או רקע לאומי. בנוסף יש גם מלחמות על רקע תחושת קיפוח עם רקע חברתי, כלכלי, פוליטי וכו'…יש מלחמות אזרחים גם במדינות כושלות כי הריבונות הפנימית בתוך המדינה כושלת.
–          מלחמת חיסול ממוקד: מלחמה כזו מנוהלת כדי לממש יעדים פוליטיים מקיפים באמצעות אסטרטגיית הכרעה, אך עם היקף כוחות מוגבל. זאת בתקווה שסילוק הסיבה המידית לסכסוך ימנע את הצורך במלחמה נוספת.
–          מלחמת שחיקה: מלחמה הנועדה להשיג יעדים מקיפים, תוך שימוש באסטרטגיה של התשה ובהיקף כוח גדול. במטרה לעייף את האויב, את חייליו, את ממשלתו ואת אוכלוסייתו באמצעות תהליך מצרפי מתמשך השוחק את כוח עמידתו. לפעמים נעשה שימוש בסוג מלחמה זה כשאר היה קשה להגיע להכרעה צבאית מהירה.
–          מלחמה "קטנה": זו מלחמה צבאית בעלת יעדים מקיפים המנוהלת במסגרת אסטרטגיית התשה תוך שימוש בהיקף כוח קטן. מלחמה "קטנה" מציבה דרישות מבצעיות שונות מאלה שיחידות צבא רגילות מתכוננות אליה בד"כ. מדובר במשימות קשות במיוחד לפעמים כאלה המעוררות מחלוקות פוליטיות עזות.
–          הפעלת כוח מכרעת: סוג זה של פעולה צבאית מאופיין ביעדים מוגבלים ושימוש בכוח גדול יחסית בהתאם לאסטרטגיית הכרעה. המטרה להשיג לאלת הישגים מוגדרים ולכפות על האויב לוותר על נכס מוגדר.
–          מהלומה עזה: לפעולות מסוג זה יש יעד מוגבל: להוציא מכלל פעולה מטרה מוגדרת (מתקן צבאי למשל) שחשיבותה בתמונה הכוללת של הסכסוך אינה מרכזית ביותר. המהלומה העזה מתבצעת בהיקף כוח קטן ובמסגרת אסטרטגיית הכרעה שמתבקשת להשיג תוצאה מידית ומכאן שהמטרות הנבחרות חייבות להיות חשופות לתקיפת פתע.
–          הפעלת כוח רצופה: פעולות של הפעלת כוח רצופה מושתתות מעצם הגדרתן על אסטרטגיית התשה. כך נוצר מעין "דו שיח" מתמשך של אלימות בין יריבים שבו מנסה כל צד להפגין בפני האחר גם את יכולתו וגם את נחישותו. היעדים בד"כ מוגבלים והיקף הכוחות הוא גדול.
–          הטרדה: פעולות המכונות הטרדה מערבות הפעלת כוחות צבאיים בהיקף קטן כאשר איך בנמצא כוחות גדולים או נראה שהשימוש בהם אינו מתאים. הן נועדו להשיג יעדים מוגבלים על ידי אימוץ אסטרטגיית התשה. פעולה של הטרדה יכולה לבוא בצורה של ירי צלפים אקראי על עמדת האויב.
טוב –