בעיות בפילוסופיה של המוסר(+הערות מנחה)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 95
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1146

תקציר העבודה

ממ"ן 15
1 . פעולותיה של ענת קם, שהואשמה בעבירות על החוק וב'ריגול חמור', לא יכולות להתפרש באופן מובהק כאחת מההגדרות סרבנות מצפון, עבירה פלילית או מרי אזרחי. פרשה זו מאופיינת במספר מאפיינים מכל הגדרה. לעומתה, פרשת אבי בניהו מהווה עבירה פלילית.
עבירה פלילית היא עבירה על החוק מתוך אינטרס אישי, המאופיינת בהכרה כי במקרה של תפיסה מצפה עונש, וכתוצאה מכך אף בבריחה מהחוק. פרשת קם היא איננה עבירה פלילית מובהקת, אך קיימים בה מספר מאפיינים של ההגדרה:
בויקיפדיה קיים ציטוט של ענת קם שממנו עולים מניעיה: "היו היבטים בפעילות צה"ל בשטחים שחשבתי שיש להביא לידיעת הציבור… אני לא הצלחתי לשנות מספיק מהדברים שהיה חשוב לי לשנות בעת שירותי בצבא, וחשבתי שלחשוף אותם יביא לשינוי, לכן היה חשוב לי להביא לידיעת הציבור את מדיניות צה"ל בשטחים".. ציטוט זה מראה כי מטרתה של קם הייתה עקרונית ורציונלית ולא נבעה מתוך אינטרס אישי. אף על פי כן, היא ידעה כי במקרה שתיתפס תקבל עונש ולכן עשתה את מעשיה בחשאיות רבה. מעשים אלו נכללים בתוך ההגדרה של עבירה פלילית – הכרה כי במקרה של תפיסה מצפה עונש, וכתוצאה מכך אף בריחה מהחוק.
פרשת אבי בניהו היא עבירה פלילית משום שהיא עבירה על החוק תוך בריחה מעונש, ומשום שלא ניתן אף טיעון אחר הרי שהמניע העיקרי הוא אינטרס אישי. חסר כאן דיון. הייתי מקיימת דיון בעניינו בנפרד בתחילת התשובה ולאחר מכן עוסקת בפרשת קם ברצף.
סרבנות מצפון היא עבירה מטעמים עקרוניים ורציונלים, היא אינדיווידואלית במובן שהסרבן אינו מבקש להשפיע על דעת הקהל ומצפה מהמדינה להכיר בפעילותו. רולס מציע מדד של סרבנות מצפון מבחינה. לדעתו חייל רשאי לסרב פקודה במסגרת 2 תנאים:
האחד, באם המלחמה איננה צודקת, והשני, באם הפעולות במסגרת המלחמה אינן צודקות.
פרשת קם היא איננה סרבנות מצפון מובהקת, אך קיימים בה מספר מאפיינים של ההגדרה:
מהציטוט הנ"ל ניתן להבין כי מניעיה של קם היו …