מגדר באגדות ילדים

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 12432
מספר מקורות 50

תקציר העבודה

מגדר באגדות ילדים   תוכן העניינים
מבוא                                                                                                                            2
על סטריאוטיפים                                                                                                           4
על סטריאוטיפים מגדריים (מיניים)                                                                                 6
קריאה מגדרית                                                                                                              מנהל עסקים ניתוח אגדות ילדים                                                                                                        20 סיכום                                                                                                                            27
ביבליוגרפיה                                                                                                                  29
סטריאוטיפים  קיימים בכל חברה, הם באים לידי ביטוי כבר בגילים צעירים. כבר בגיל הגן, הילד מבליט את חזהו ואומר שהוא גבר ולא בוכה, או הילד שאינו מוכן לאסוף צעצועים ולסדרם כי זה תפקידן של הבנות או שבמשחק אבא-אמא, האב הולך לעבודה והאמה לובשת סינר ומטפלת בבובות. באגדות ילדים, מופיעים סטריאוטיפים חברתיים ומיניים , בסיפור עצמו, באיורים של הספר ובאופני תיאור נוספים.
קריאת ספר היא חלק משגרת היום של רוב הילדים החל מגיל צעיר ביותר, הן בגן הילדים ובביה"ס והן בבית. כך, ספרים מהווים את אחד הכלים להעברת מסרים כדי לחבר את הילדים למציאות ולתרבות בה הם חיים.
הספרות הכתובה מביאה בפני הילד את השקפת עולמו, חוויותיו ותרבותו של הסופר והחברה אליה הוא שייך. ספרות ילדים הינה כלי עשיר, זמין, נגיש וחיובי המהווה כלי חיברות ראשון במעלה: מקנה ידע נרחב על העולם וחוקיו, מעוררת את הדמיון, מעוררת הזדהות באמצעות בחינת רגשות, מעבירה מסרים ערכיים, מאפשרת לשאול שאלות ולקבל תשובות, ומשקפת מציאות רצויה או מצויה (פרנקל ולויאני, 2008).
ספרים משמשים כמכשיר סוציאליזציה להעברת מסרים של התרבות. הם לא רק משקפים מציאות אלא גם יוצרים מציאות הכוללת סטריאוטיפים.
ילדים בגיל הרך מושפעים מאד תרבותית ממגוון של דברים ובניהם סיפורי ילדים. הם לא מבחינים בין מציאות לדמיון, ולכן נקשרים לדמויות מהסיפורים ומנסים לחקות אותן. כשחלקן הגדול של הדמויות הנשיות שבנות נחשפות אליהן הן דמויות נחותות ביחס לאלו של הדמויות הגבריות, הן עלולות לפתח דימוי עצמי נמוך ושאיפות נמוכות יותר.
באגדות ילדים ובסיפורי עם בכלל יש לרוב משל ונמשל – כאשר המשל הוא הסיפור עצמו, והנמשל הוא מסר סמוי המופיע בתוך המשל, שיכול להיות מסר יחיד או כמה מסרים. מטרתו של המסר היא להראות לקורא הצעיר את המציאות של הטבע האנושי וללמד אותו, באופן סמוי, דרכים טובות ויעילות להתמודד עם המציאות. (קרסני, 2005) הדגם הבסיסי של סיפורי האגדות שומר על מובחנות בין המינים, האישה היא סבילה, חסרת אונים, כנועה וצייתנית, היא כמובן יפה ואינה מסוגלת לחשוב על  פתרון אחר מאשר לחכות לגבר שיציל אותה ממצוקה ויתחתן אתה. הגבר לעומתה, הוא אמיץ ומתגבר על כל המכשולים כדי לשאת לאישה את האישה היפה. היא פרס לגבריותו וגבורתו. נשים חזקות ועצמאיות באגדות הן  רעות ומרושעות וסופן מר, אך עליונות הגבר נשמרת. (קרסני, 2005) המסרים המיניים בספרי הילדים לעיתים קרובות סמויים, כך שיש להם כוח רב להשפיע. ספרי הילדים יוצרים סוציאליזציה של בנות להיות יפות שתקניות שבריריות ורכות השואפות להיות כלות ואמהות. גברים ונשים בסיפורי הילדים מוצגים באופן שונה גם לגבי ההורות שלהם.
הגברים אינם מזוהים עם האבהות. אך כשהם מופיעים כאבות הם מקור לכוח וביטחון למשפחה, מופיעים כחכמים, פותרים בעיות ונהנים לשחק עם ילדיהם. דמויות גברים ונשים שונות זו מזה גם בעת הזקנה. ספרי ילדים מציגים את הזקן הטוב החכם והנבון לעומתו הזקנה שהיא מכשפה רעה או סבתא. (גור ומזלי 2001) בפרקים הבאים אדון במהות הסטריאוטיפים, דרכי התבטאותם, מקורם, אתמקד בסטריאוטיפים מיניים ואיך הם מתבטאים ברבדים השונים.
בהמשך אדבר על דרכי הקריאה המגדרית של אגדות ילדים, ואנתח שתי אגדות ילדים, אחת עתיקה – סינדרלה ואחת חדשה – הנסיכה שלבשה שקית נייר, כשאתן דגש על ההבדלים המגדריים ביניהן. לסיכום אביא המלצות כדי לשנות את ההטיה המגדרית של ילדים המאזינים, צופים או קוראים אגדות, בתקווה שדברי ישמעו לאוזני הורים, מחנכים וגננות.