כיצד מכינות חברות את עובדיהן לתפקד בסביבה תרבותית זרה -!

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 89
שנת הגשה 2015
מספר מילים 10556
מספר מקורות 46

תקציר העבודה

תוכן עניינים
§     מבוא — עמ'
3 -4
§     רקע תיאורטי – עמ'
4 -10 §     הסתגלות תרבותית – עמ'
1 1-13
§     הדרכה בין-תרבותית עמ'
1 3-18
§     ניהול מוצבים בסין עמ'
1 9-20 §     ניתוח תוצאות ההשפעה על ביצועי מוצבים – עמ'
2 1-22
§     השערות עמ'
2 3-
5 §     סיכום ודיון – עמ'
2 6-27
§     שאלון – עמ' 28-29
§     ביבליוגרפיה — עמ'
3 0-31
מבוא:
תופעת הגלובליזציה בשלושת העשורים האחרונים, הביאה להרחבת הפעילות העסקית וגידול ניכר במספר החברות הרב לאומיות. הגלובליזציה מניעה ארגונים רבים להתפשט לשווקים חדשים בארצות זרות, ארגונים רבים מקימים חברות בת, עובדים על מיזמים משותפים ובריתות אסטרטגיות, על מנת ליצור נוכחות בשווקים זרים ולנצל מקורות ייצור יעילים. מי הוא מוצב?
מוצב הוא עובד בעל כישורים ומומחיות מיוחדת, שנשלח לעבוד ביחידה אחרת של אותה חברה, הממוקמת במדינה  זרה, למשך תקופה קצובה, כדי למלא תפקיד מסוים. המוצב מתנתק ממשפחתו ומחבריו בארץ מוצאו, הופך להיות חבר בקבוצת מיעוט בארץ המארחת, עובד עם עמיתים בני תרבות חדשה ולא מוכרת, נדרש בדרך כלל, לתקשר בשפה שאינה שפתו, ולהשתלב בחברה שמנהגיה, כלליה וחוקיה שונים משלו, ולעיתים קרובות אינם מוכרים לו.
תופעת המוצבות   היתרונות בשימוש במוצבים הקשיים בתהליך המוצבות קשיים נוספים שאיתם מתמודד המוצב: לחצים תרבותיים כגון:
לחצים אישיים כגון: לחצים ארגוניים כגון מדידת תפקוד המוצב         הסתגלות תרבותית v    מהי תרבות? v    מהי תרבות ארגונית? v     מהי הסתגלות בין תרבותית? v     עקומת U- שלבים בתהליך ההסתגלות:
עקומה זו, נמצאת בשימוש נרחב משנת 1960, ומהווה כלי רב ערך עבור מוצבים ובני משפחותיהם, העוזר להבין ולחזות את תהליכי ההסתגלות התרבותיים שלהם.
הגורמים המשפיעים על הסתגלות תרבותית מהי הדרכה בין תרבותית? דוגמאות לתכניות הדרכה: דוגמא לשיטות הדרכה במדינות שונות: מטרות המפתח של ההדרכה אחת מהדרכים לנסות ולהקל על המוצבים, היא ע"י תכנית הדרכה בין תרבותית. הדרכה היא הכנה אפקטיבית שהחברות מעניקות למוצבים ולעתים גם לבני משפחותיהם. הכנה זאת כוללת היכרות מעמיקה של צרכיהם המיוחדים של המוצב ושל בני משפחתו, וכמו כן הקניית כלים מעשיים להתמודדות עם הבעיות היומיומיות הקשורות לצרכים אלה. במסגרת ההדרכה יעבור המוצב תהליך חינוכי לשיפור הלמידה הבין תרבותית, באמצעות פיתוח היכולות הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הנדרשות ליצירת יחסי גומלין בתרבויות שונות ומגוונות, ולהימנע ככל האפשר מאי-הבנות או מהתנהגויות לא מקובלות.
ניהול מוצבים בסין סין הפכה בשנים האחרונות למעצמה כלכלית עולמית, מה שמשך את תשומת ליבם של כל מדינות העולם. עם שיעורי צמיחה דו-ספרתיים, סין צפויה להפוך לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, אחרי ארה"ב. יתר על כן, האוכלוסייה של כמעט 1.4 מיליארדים בסין, הוא פוטנציאל שוק עצום לחברות זרות, המעוניינות לקיים עסקים עם סין.
ניתוח תוצאות ההשפעה על ביצועי המוצבים בדיקת השערות שונות ותוצאותיהן.
דיונים התוצאות מראות כי הדרכה בין תרבותית ותמיכת הארגון, קשורות בהתאמה לביצועי המוצב. שיפור במערכת היחסים של מוצבים, מסתמך על המעסיקים שלהם, המוצב מצפה מהם שיספקו לו הכשרה טרום היציאה, כמו גם, סיוע בעת ההגעה לשם, לחידוד הידע התרבותי שלו ולהגדיל את המידה שבה הוא משתמש בידע מסוג זה.
שאלונים מס' נדגמים: 41                טווח הגילאים :

5 -57 שנים.                  מס' השנים בחברה: 2.5-19 שנים.
מדובר על עובדים המוצבים לפחות שנה בתפקיד. חלקם כבר סיימו את תפקידם, וחלקם עדיין בתפקיד.
**ציון העבודה: 89