מהות השלטון המקומי והשפעתו על עמותות מנהל ציבורי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9562
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

שם המגישה:
ת"ז- תאריך הגשה:
תוכן עניינים
תקציר –3
מבוא –.4
סקירת ספרות –.5-10 מטרה, שאלה והשערות המחקר .. 11
הליך וכלי המחקר -11-12
תוצאות המחקר -…13-17               דיון ומסקנות –..18-21
מגבלות והצעות למחקר המשך …21
נספחים -.22-29
ביבליוגרפיה 30-31
המאפיין את הקשר בין הרשות העירונית למרכזי צעירים תקציר- העבודה הנוכחית נוגעת בתחום מהות השלטון המקומי והשפעתו על מרכזי צעירים. המטרה המרכזית במחקר היא להבין מה מאפיין את הקשר בין מדיניות השלטון המקומי וראשי הערים לבין תכני מרכזי הצעירים וההשפעה שיש לכך על המתרחש בעיר. המחקר ינסה לבחון כיצד המדיניות של הרשות המקומית מסייעת או בולמת את פעילות מרכזי הצעירים. איזו השפעה יש לשיתוף פעולה עם ארגונים וולנטרים על הפעילות והאם נחוץ שחלק מעמותות ואירגונים אלו ייטמעו בתוך הרשויות או יישארו כחלק נפרד. סקירת הספרות מראה את החשיבות שיש לארגונים וולונטריים בעוד שראשי רשויות נמצאים במקום דומיננטי וקובעים האם לסייע או לבלום ארגונים אלו. אסקור את תפקיד השלטון המרכזי לעומת הארגונים הוולנטרים ואת הקשר ביניהם. באופן היישומי  אחשוף בעבודה זו את חשיבותו ומורכבותו של מרכז צעירים והון אנושי. אני אדון בבעיות המאפיינות את האינטראקציה בין השלטון המקומי ומרכזי הצעירים ואבחן את ההבדל בין המדיניות של ראש העיר לבין הפעילות היישומית המתקיימת בעירו. ניתוח הנתונים בעבודה מתבסס על שילוב של כליי המחקר: ראיונות ותצפית . ממצאי המחקר מצביעים בבירור על הצורך בעריכת שינויים בדפוס היחסים הקיים בין השלטון המקומי למגזר השלישי, שינוי במנהל הציבורי. עולה הצורך בשיתוף ותיאום בין הגופים. כמו כן, אותר קושי תקציבי מצד מרכז הצעירים אשר גורם לחוסר יציבות בארגון המקשה על המשך פעילות סדירה. קשיים אלו עלו בעקבות המשאבים הכלכליים הניתנים למרכז הצעירים על פי האינטרסים המקומיים של הרשות והתלות במדיניות של ראש העיר.
מבוא- במדינת ישראל קיימות
5 1 רשויות מקומיות, שמטרתן לייצג את התושבים אל מול השלטון המרכזי ולחילופין לייצג את השלטון המרכזי בקרב התושבים. השלטון המקומי מנהל את ענייני היישוב במתן שירותי חינוך, שירותי בריאות ושירותי רווחה,  כגון: מים , הספקה , חינוך, רווחה, היתרי בניה, רישוי עסקים תרבות וכדומה. השלטון המרכזי מפקח על הרשויות המקומיות, ומכוח זה נתונות לו סמכויות פיקוח ואישור נרחבות. כאשר השאיפה היא לקיים ברשויות המקומיות משטר של איזון תקציבי. הממונה על הרשויות המקומיות מטעם השילטון המרכזי הינו שר הפנים ומתוקף תפקידו, נתונה לו הסמכות לבקר את פעולותיהן ולאשר או לפסול פעולות הקשורות לתקציב (ויגודה ומזרחי, 2007; אורבך, 2007).
בין יתר השירותים הניתנים לאזרח על ידי הרשות המקומית, קיימים מרכזי הצעירים. "מרכזי צעירים" היא תוכנית אסטרטגית-מערכתית המבקשת לשים את נושא הצעירים על סדר היום הלאומי ולגבש מענה כולל, מוסדר ומקיף לצרכיהם של הצעירים בישובים בהם הם חיים. תפקידו של מרכז צעירים הינו לשמש תשתית מקצועית להגברת המוטיבציה בקרב צעירים, זאת באמצעות צוות מקצועי הרואה בעבודתו שליחות ומכוון את הצעיר בתהליך עמוק לעבר עתיד טוב יותר. הכוון וייעוץ הינו בתחומים כגון:
השכלה גבוהה, תעסוקה, תרבות ופנאי, הכשרה מקצועית ומעורבות חברתית (ג'ינט ישראל,
2 012; מרכז צעירים והון אנושי- קרית ים, 2012).
מרכזים אלו מוקמים על פי רוב בעידוד וביוזמתו של ראש הרשות, תוך שיתופם של ארגוני מגזר שלישי ובעיקרם "גוינט ישראל". מתוך כך המרכזים תלויים הן מבחינת תקציב והן מבחינת עולם התוכן, במדיניות של הרשות בעיקר. חלק מהמרכזים עברו לאחריות מלאה של הרשות מבחינת מימון שכר מנהלת, רכזים ותקציב פעילות וחלק מהמרכזים עדין ממומנים על ידי הג'וינט ומקרנות שונות. בשל יציאתו ההדרגתית של הג'וינט מהפרויקט מרכזים אלו נמצאים בשלבי גיוס משאבים וקרנות והתבססות המרכז בידי גורמים אחרים. התקציבים הניתנים על ידי הרשות המקומות משקפים את הברירה והבחירה בפעולות שהשלטון מעוניין שיעשו, את סדר העדיפויות, הקדיומויות והאיטרסים הלוקאליים שיש לרשות על פי מדיניותה. מנגד התקציבים הניתנים על ידי גורמי מימון ארעיים ולא יציבים משפיעים על היכולת לפיתוח הצוות ומעלים צורך ביצור גורמי מימון קבועים, ממשלתיים בכדי לבסס את האחריות החברתית בקרב קובעי המדיניות ולא בידי המגזר השלישי.
עבודה זו מתמקדת בהשפעה שיש למדיניות הרשות והעומד בראשה על מרכזי הצעירים. האם היא מסייעת או בולמת מרכזים אלו? כמו כן, תבחן העבודה את השיתוף פעולה של השלטון המקומי עם האירגונים הוולנטרים הפועלים בנושא ותנסה להחליט האם נחוץ שחלק מעמותות ואירגונים אלו יטמעו בתוך הרשויות או יישארו כחלק נפרד.