העישון בהלכה - שינוי הפסיקה ההלכתית ביחס להתקדמות הידע הרפואי בנזקי העישון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8859
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית בתושב"ע בנושא העישון  בהלכה תוכן העניינים
מבוא
–.
3-4
פרק
1 : תולדות עישון הטבק —
5-7
פרק
2 : יחסם של הפוסקים לתופעת העישון עד דורנו – 8-17
פרק
3 : עמדת הרפואה המודרנית ביחס לעישון 18-24
פרק
4 : העישון בימינו אסור או מותר? סקירה
5 -29
סיכום –.
30 ביבליוגרפיה ..
31
בס"ד תקציר עבודה בנושא העישון בהלכה נושא העבודה הוא העישון בהלכה. העישון הינו תופעה חברתית המוכרת עוד מתקופת ימי הביניים באירופה, וכן בקרב הילידים ביבשת אמריקה. מאז הובא הטבק לאירופה במאה השש עשרה, הלך והתפשט השימוש בו. עם השנים השימוש בעלי הטבק התפתח והופיעו דרכים מגוונות לצריכת עלי הטבק בנוסף לעישון, כמו לעיסת עלי הטבק והרחתו. במשך כמאתיים שנה מאז חדר הטבק למדינות אירופה סברו הרופאים שחומר זה טוב לבריאות.
בספרות הרפואית – יהודית מוזכר הטבק כחומר יעיל למחלות נשימה. במשך הזמן התפשט הנוהג להשתמש בטבק לתענוג בצורות שונות של עישון, לעיסה והרחה. לאור הידיעות ההלו מצינו גם בין הפוסקים באותם ימים שסברו שהעישון טוב ומועיל לבריאות בכך שהוא מסייע לעיכול המזון, מגביר את התיאבון ועור תנועות הגוף החיוניות. בין החסידים וגדולי האדמו"רים רווח השימו בטבק הן בצורת עישון והן בצורת ההרחה, והם ייחסו חשיבות רבה לעישון הטבק. לעומתם, המתנגדים גינו את הצדיקים על נוהג זה. כיום, נודע שהעישון מזיק לבריאות, הוא פוגע במערכת כלי הנשימה ומכיל חומרים מסרטנים. לכן, בשנים האחרונות יצאו רבים מחכמי ישראל בקריאה להימנע מעישון. יש שהסתפקו בהמלצה בלבד להימנע מעישון, ויש שאסרו אותו לחלוטין מפני החובה של "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".
סוגית העישון וסכנותיו מעסיקות את עולם המחקר הרפואי מזה כמה עשרות שנים. להתפתחויות המדעיות בעיקר בעשר השנים האחרונות יש השפעה רבה על חוקים ותקנות במדינות מערביות מפותחות.
האם לנתונים המדעיים החדשים יש השפעה על הפסיקה ההלכתית? האם מועברים הנתונים הרפואיים המעודכנים לידיעת מורי ההלכה ופוסקי הדור?
עבודה זו מציגה את השינוי שחל בפסיקת ההלכה במשך הדורות לגבי תופעת העישון בעולם היהודי.