סדנת סרטי תעודה לטלוויזיה

תקציר העבודה

ממ"ן 11                                                                                              06.08.משפטים קורס:10621-סרטי תעודה לטלוויזיה: מתחקיר לתסריט       ציון סופי 97 – מטלה מצויינת    שאלה 1:
27/30 א.      צפיתי בסרט תעודה ששודר ב Yes דוקו בשנת 2013 : " חלומות של דובים". הסרט מגולל את סיפורם של חבורת "דובים" הומוסקסואלים המכונים כך כיוון שהם בעלי מראה גדול ממדים, קעקועים, שעירים ובעלי העדפות מיניות דומות. הסרט מתמקד בארבע דמויות ראשיות: פז, דניאל ובני הזוג מוטי הקטן ומוטי הגדול ועוקב אחר מאבקם בהשמנת יתר, בזיכרונות שונים מהעבר ובבדידות המלווה אותם בחייהם בקהילה הגאה. הסרט מתמקד בשתי תמות מרכזיות שמהוות את הנושא המרכזי בסרט ועוסקות בהישרדות , כאשר כל אחת מהן נעה בין שני צירים: תמה ראשונה עוסקת בקונפליקט בין החיים למוות בעקבות המשקל העודף שגורם לבעיות בריאותיות חמורות שעשויות להסתיים במוות, הדמויות נאבקות מצד אחד ברצון לשינוי המראה החיצוני שלהן ומצד שני לומדות לאהוב את עצמן כמו שהן. התמה השנייה עוסקת בקונפליקט בין הבדידות למול הכמיהה לזוגיות ואושר. התמה הראשונה שזורה בשנייה כיוון שבעיית המשקל מהווה גורם מכשיל למציאת בן זוג בקהילה ההומוסקסואלית שמעניקה חשיבות גדולה למראה החיצוני, למודל של יופי גברי ומראה שרירי וחטוב.  סרט זה בחר בגישה משלבת בין מאמרית לסיפורית כיוון שסיפורי הדמויות שזורים זה בזה, הסרט מציג גם את הסיפור האישי של כל אחת מהדמויות וגם את התלכדותה של חברות הדובים הייחודית בעלי מראה והעדפות מיניות דומות. הסרט מתאר את תהליך ההישרדות של הדמויות ברגעי הצחוק והעצב שלומדים בסופו של דבר לאהוב את עצמם כפי שהם. הסרט משתמש באמצעי מבע קולנועיים שונים כגון: תמונות סטילס, פסקול המתואם לסיטואציה המצולמת, זוויות צילום היוצרות קרבה , אינטימיות והזדהות. מצויין מדוע סרט זה נחשב לסרט תעודה ומהם המאפיינים שהופכים אותו לכזה? הסרט מתעד את ההווה ולכן מבצע מעקב אחר הדמויות המרכזיות בתהליך הישרדותן.
הדמויות בסרט הן דמויות אמיתיות המציגות סיפור אישי של התמודדות והישרדות עם בעיית המשקל שלהם ועם הבדידות שמלווה אותם כהומוסקסואלים "דובים". הסרט מציג סוגיה חברתית מהמציאות של תת קבוצה בתוך הקטגוריה של קהילת-