שינוי ופיתוח ארגוני - עבודה אישית

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2806

תקציר העבודה

1 .       אתגר אותו הייתי רוצה להשיג האתגר העומד בפני אנשים בעידן המודרני הוא להגיע לרמת האושר האידיאלית. כיום הגדרת אושר בקרב אנשים ממעמדות שונות נתפס בצורה אחרת, מהאחר: רכוש, מצב משפחתי, עושר כספי, שמחת חיים ועוד…
טבע האדם מאז ומתמיד היה חדשנות ותחרות ורמת האושר שהייתה בעבר איננה כיום, מכיוון שכבר הושגה. כך למשל, אדם שבעבר היה רוכב על סוס ומסתכל על שכנו שנוסע על מכונית, רצה מאוד להגיע ליכולת להיות בעל רכב בעצמו.
מבחינתו נקודה זמן זו שתגיע תעניק לו את האושר אליו ציפה כל חייו ולשם כך חסך את כספו, פרוטה אחר פרוטה. אך גם, משהפך להיות בעל רכב –

2 .       תיאור ניסיונותיי להשגת המטרה הקושי המתחיל כאן הוא הגדרת האושר אליה רוצים להגיע, הניסיון שלי להשיג את נקודות האושר לא היו קלות, חלקן מורכבות חלקן הושגו וחלקן הושגו שלא לשביעות רצוני.
לפני
1 0 שנים הייתי מתנהג אחרת באם זה ילדותי או טיפשי, לוקח הכול בקלות וכיף. ידעתי ליהנות מהחיים והייתי מחובר לחברים ולמשפחה יותר. ידעתי לחוות את האושר האמיתי הסיבה היכולה לנבוע היא מכך שהייתי מחוסר מדאגות של: כסף, עבודה, משפחה, לימודים וכו'.
בזמן הצבא חיפשתי אהבה וזוגיות, הייתי משתדל להצטרף לחבריי בכל מפגש ויציאה לברים/פאבים בכדי לנסות את מזלי ולמצוא את בחירת לבי. באותה העת האושר מבחינתי היה מציאת בת זוג איתה אוכל לחוות אירועים משמחים ועצובים ועצם השיתוף ב"לחלוק עם האחר" העניקה לי אושר, עם הזמן זה פג והמרדף לדבר אחר שיביא לי אושר הגיע בפן הכלכלי וקריירה בעבודה. האמנתי שככל שהתברג לארגון –

3 .       בחירת מודל מתאים לשינויי במודל אותו בחרתי להציג כאתגר שהייתי רוצה לשנות הוא מודל השינוי המכוון – Theory of Intentional change- Boyatzis, 2006.
המודל מציג מצבים שבו האדם לא יודע מה הוא רוצה בדיוק, הוא יוצר בראשו חזון שממנו הוא גוזר מטרות ברורות ובתהליך ייעזר בתומכים בכדי להצליח בתהליך. מטרת המודל היא ליצור התנעה לפעולה לקראת שינויים חיוביים בחיים. הדרך שבה מתבצעת, היא דרך שליטה בשינויים. האסטרטגיה היא להבין ששינוי בא מתוך המודעות, הוא מצריך עבודה ולמידה שדורשת תמיכה. הכלי להצלחת שינויים, הוא ניהול שינוי בשלבים.
כלי הניהול – השלבים-

4 .       תהליך שינוי תוך יישום המודל על המקרה שלי א.      חזון – הגדרת החזון שלי כך שהעתיד שלי יהיה רווי באושר ממגוון פעילויות וסיפוקים שייתרמו לכך. חשוב להגדיר נקודה או הישג שיתרום לתחושת האושר, אליו מעוניין להגיע.
לדמיין את הסיטואציה אליה שואפים ולראות את עצמי באותו מעמד מאושר. ברגע שנקודת האושר הושגה לרוב התחושה מתפוגגת עד נקודת האושר הבאה, חשוב לשמר אותה ולתעל אותה, להעצים את הנקודה שתיחקק בזיכרון שלי כדי שאזכר בה תמיד והחיוך שיעלה יחזיר את האושר. ב.      האני המציאותי – בשלב זה האדם ששואף לאושר צריך לראות מה מצבו כרגע, האם הוא מרוצה מכל הקורה סביבו בחייו, מעוניין לבצע שינויי שאם לא ישנה את מצב רוחו עלול לפול לדיכאון ועצבות שישפיעו על חייו האישיים או החברתיים, דבר שפוגע בשמחת החיים ועלול לעלות גם בבריאות. בשלב הזה האדם בוחן את עצמו ומבין שהוא צריך לעשות שינוי בחיים כדי להגשים את החזון. היום אני נמצא במצב שאני לא מרוצה מרמת האושר שלי ואני מבין שבשביל להגשים את החזון שלי אני צריך להתחיל בתהליך של הגדרת הישגים ויעדים שיתרמו להעצמת האושר.
ג.        תוכנית השינוי – פיתוח האסטרטגיה להצלחת התהליך, מטרה ברורה שאני צריך למצוא בשביל להצליח לשלב האושר. מקומות שמשרים רוגע ושלווה תורמים להתעמקות באני הפנימי ולמצוא את הדברים הטובים שקורים לי. סביבה מנוטרלת מדאגות ולחצים תורמת למורל פנימי וסיפוק בעשייה לאושר.