בעבודה זו אבחן מהן הדילמות הנלוות לעסקאות בין ישראל לבין ארגוני טרור.באשר לחטיפת בן ערובה לפי עסקת ג'בריל ועסקת שליט?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2706
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תקציר מדינה דמוקרטית חייבת להגן על אזרחיה מפני סכנה הנשקפת  לחייהם או לשלומם מידי אויב , לשם כך על  המדינה לכונן  מנגנונים  שביכולתם להגן  היטב על האזרחים , חייהם ושלומם , אך כדי שמנגנונים אלה  יפעלו כראוי  על המדינה לצייד  אותם בכוחות  הדרושים למימוש ייעודיהם . הצבא אמור למלא את ייעודו באמצעים הנתונים על ידי המקצועיות הצבאית , תוך התחשבות מלאה באילוצי כבוד האדם .  תורת הכפיפות :העיקרון  של כפיפות  הצבא לממשלה  במדינה דמוקרטית  קובע את חובת הצבא למלא את ייעודו , באופן אפקטיבי  על פי עקרונות  המשטר הדמוקרטי .
    ידיה של הממשלה  במדינה דמוקרטית  חופשיות  להטיל אילוצים על הצבא  בהתאם לקווי היסוד, הדרג הצבאי ממלא את הפקודות וההוראות שהוא מקבל מהממשלה , הוא יוצא למבצעים שמטילה עליו הממשלה והוא אינו יוצא למבצעים שהממשלה איננה מטילה עליו  אך תמונה זו איננה מדויקת , כשם שהצבא נתון למרות הממשלה כך הממשלה נתונה  למרות העקרונות של המשטר הדמוקרטי , לצבא יש אחריות בסיסית להתריע בפני הממשלה על כל פגיעה אפשרית , הדרג הצבאי מאפשר לדרג המדיני להוציא לפועל את מדיניותו .
    אחת למספר שנים מדינת ישראל מאותגרת על ידי ארגוני הטרור עקב חטיפת חייליה או אזרחיה. בפיגועי סחיטה טרוריסטית אלה מחזיקים הטרוריסטים בבני ערובה ומציבים דרישות לשחרורם ) לעיתים בליווי אולטימאטומים תוך איום בהוצאתם להורג אם דרישותיהם לא ימולאו בתוך טווח זמן נתון(.  ברוב המקרים הדרישות של הטרוריסטים כוללות או מתמקדות בשחרור טרוריסטים כלואים שהורשעו בדין ונכלאו לתקופות מאסר שונות. בכך חותרים ארגוני הטרור קודם כל לשחרר את חבריהם, למלא את שורותיהם במחבלים מנוסים, להביך את ממשלת האויב בכך שהם מחייבים אותה לנהל עימם משא ומתן, להכניע את האויב ולהשפיל אותו לעיני העולם כולו, להשיג סיקור תקשורתי מקסימאלי, ליצור דמורליזציה בקרב ציבור מדינת האויב ולחזק את המורל של פעילי הארגונים ותומכיהם.   שחרורם של טרוריסטים שהורשעו בבית משפט טרם ריצוי מלוא עונשם מהווה פגיעה קשה באושיות המשפט, באמון שרוחש הציבור לסדרי הדין והמשפט,  כמו גם מביא לתסכול וכעס מצד בני משפחות קורבנות הטרור והציבור בכלל .  הטרוריסטים הכלואים ששוחררו חזרו לפעילות הטרור לאחר שחרורם. במקרים רבים, לאחר שעברו תהליך אינדוקטרינטיבי והכשרה מבצעית באמצעות חבריהם בבית הכלא, בעת שחרורם המחבלים המשוחררים מיומנים ומסוכנים יותר בהשוואה למועד תפיסתם וזאת בשל כך כי  טרוריסטים אלה מהווים מודל לחיקוי למגויסי ופעילי הארגון והם נרתמים למנגנון הגיוס וההכשרה בארגונם. עצם שחרורם מעביר מסר ברור לטרוריסטים אחרים כי גם אם ייתפסו הרי שקיים סיכוי סביר כי לא ייאלצו לרצות את מלוא עונשם ובמוקדם או במאוחר חבריהם יביאו לשחרורם. בכך נפגע למעשה גם עקרון ההרתעה הענישתי.
בעבודה זו אבחן  מהן הדילמות  הנלוות לעסקאות בין ישראל לבין ארגוני טרור.באשר לחטיפת בן ערובה  לפי  עסקת ג'בריל  ועסקת שליט?  תוכן עניינים מבוא
עמודים 3-4
עסקת גי'בריל . עמודים 5-6
עסקת שליט … עמודים 7-8
סיכום ומסקנות –…
עמודים 9-10 בבילוגרפיה -עמוד 11