פרה סמינריון בניהול אסטרטגי- השפעת מודיעין עסקי על קבלת החלטות בחברה

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה עבודה פרה-סמינריונית הנושא: השפעת מודיעין עסקי על קבלת החלטות בחברה   שם הקורס : ניהול אסטרטגי- 10908
תאריך הגשה : 11.9.2015 תוכן עניינים
מבוא –.. –…1
פרק 1 – מהו מודיעין עסקי ותחרותי -2
פרק 2- תפקידו של מודיעין עסקי –4
  פרק 3-  קבלת החלטות וביצועי החברה 6
פרק 4- דיון ומסקנות –.8
5 סיכום 11

6 . ביבליוגרפיה -12
מבוא
בעבודה זו בחרתי בנושא מודיעין עסקי ותחרותי, העבודה  עוסקת בקשר שבין מודיעין עסקי תחרותי לבין אפקטיביות קבלת ההחלטות וביצועי חברות.
בחרתי בנושא זה משום שמודיעין עסקי הינו בעל חשיבות גבוהה לחברה  המודיעין העסקי עוזר לחברה בהערכת ביצועיה ולשיפור התהליכים המתנהלים בה, הוא אמצעי חשוב למנהלים שבאמצעותו הם מנתחים את הסביבה העסקית של הפירמה ובונים אסטרטגיה עסקית-תחרותית. כיום, הסביבה העסקית משתנה בקצב מהיר מאשר בעבר בנוסף לצמיחת האינטרנט המאפשרת להשיג ברשת כמעט כל מידע, לכן גדל הצורך של הפירמה במידע על צעדיה העתידיים של המתחרים שלה ,ניתן לראות כיום בהרבה פירמות גידול בתקציב לאיסוף מידע מודיעיני באופן משמעותי, פירמות אף מחזיקות מחלקות מודיעין הקולטות ומנתחות את המידע בשביל לזהות שינויים בשוק ולהשיג יתרון תחרותי באותו ענף עסקי. מודיעין עסקי הוא איסוף וניתוח מידע על השוק שבו פועלת  החברה, כבסיס לקבלת החלטות עסקיות.  בפרט כולל המודיעין העסקי איסוף מידע על מוצרים ותהליכי עבודה של מתחרים.הגדרת המושג מודיעין עסקי תחרותי,  הנה הגדרה רחבה ומקיפה, שבה נכללים שיטות ודרכים רבות לאיסוף והעברת אינפורמציה מודיעין עסקי תחרותי.
הבעיה הנוצרת היא היכן נמתח הקו והיכן עובר הגבול בין מודיעין עסקי לגיטימי המטפל בצורה אתית באיסוף מידע זמין וגלוי. לבין ריגול תעשייתי הנעשה בשיטות לא מוסריות לאיסוף מידע , איסוף המידע על היריבים מתחלק על פי רוב לאיסוף לגיטימי, ולאיסוף שאינו לגיטימי והגובל לעיתים בפלילים, שיטות האיסוף הלגיטימיות כוללות מעקב אחרי הפרסומים הפומביים של היריב העסקי והפרסומים אודותיו, ניתוח פעילותו העסקית, איתור קהלי המטרה שלו, קמפיין גיוס עובדים שלו, הודעות בעיתונות, הודעות לבורסה, עלוני מכירות, ראיון לקוחות, מעקב אחר דוכני מכירות בתערוכות וכדומה.
מודיעין עסקי הנו מושג המתאר את האינפורמציה אותה ניתן לאסוף, לאמת ולנתח, במטרה לקדם את אינטרס החברה בשוק תחרותי.
בעבודה זו תחילה אדון במשתנה הבלתי תלוי : מודיעין עסקי  אסביר מהו מודיעין עסקי את הדרך למדידתו וגורמים נוספים רלוונטיים למשתנה הבלתי-תלוי, לאחר מכן אדון ב משתנה תלוי שכולל בתוכו :א. אפקטיביות קבלת החלטות , ב. ביצועי החברה   לאחר מכן אכנס לשורשם של דברים ואדון בשאלת המחקר  : מה השפעת רמת השימוש במודיעין תחרותי על אפקטיביות קבלת ההחלטות וביצועי חברות?
ומהי השערת המחקר?
עבודה זו תבחן תיאוריות שונות ותיעזר במחקר אמפירי לשם אישוש הטענות שדבר חשיבותו של המודיעין העסקי לחברות