תפקידו של יאסר ערפאת בהשגת הסכמי אוסלו

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2857
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תפקידו של יאסר ערפאת בהשגת הסכמי אוסלו עבודה סמינריונית 7 מקורות   יוני 2015 תוכן העניינים
מבוא. 3
סקירת ספרות.. 5
רקע היסטורי 5
תהליך אוסלו 6
רקע תיאורטי – משא ומתן לשלום וסיום מלחמות.. 10 דיון וסיכום. 12
ביבליוגרפיה. משפטים מבוא
הסכם אוסלו הראשון (אוסלו א') הושג במשא ומתן חשאי בין ממשלת ישראל לבין נציגי העם הפלסטיני בשנת 1993. הסכם זה מהווה ציון דרך ביחסי ישראל עם הפלסטינים והוא ראשיתו של "תהליך אוסלו" השנוי במחלוקת מאז תחילתו והמשפיע על מדינת ישראל עד היום. השם "תהליך אוסלו" מתייחס לתהליך של משא-ומתן סודי בין ישראל לארגון לשחרור פלסטין שהתקיים ברובו בנורבגיה, והוביל לחתימה על הצהרת עקרונות של שני הצדדים בוושינגטון ב 13 בספטמבר 1993, כאשר חתמו רבין וערפאת על  הצהרת העקרונות על המדשאה בבית הלבן בוושינגטון.
יאסר ערפאת היה ראש הארגון לשחרור פלסטין (אש"ף), יושב ראש הרשות הפלסטינית וממנהיגי הפלסטינים, שהנהיג מדיניות של מלחמה בישראל באמצעות פיגועי טרור ולוחמת גרילה. ב3 בפברואר
1 969 נבחר ערפאת, בנוכחות נאצר ליושב ראש הועד הפועל של אש"פ (ארגון שחרור פלסטין).   ביוני 1974 אימץ ערפאת את "אסטרטגית השלבים", אשר מדברת על חיסולה של מדינת ישראל במספר שלבים של מאבק ולא במכה צבאית אחת.  במנהל עסקיםבנובמבר 1974 זכה ערפאת בהשיג תעמולתי גדול כאשר הוכר אש"פ על-ידי האו"ם כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני, כל זאת למורות המשך המאבק המזוין בישראל.  תמיכתו של ערפאת בסדאם חוסיין במלחמת המפרץ הראשונה פגעה בערפאת באופן קשה מבחינה בינלאומית.   אך בשביל למזער את הנזקים אישר ערפאת את השתתפות נציגים פלסטינים בתוך המשלחת הירדנית בוועידת השלום במדריד ב1991.  וכתוצאה מכך פתיחת תהליך אוסלו שהביא לחזרתו של ערפאת לשטחים בשנת 1994. כאשר קיבל ערפאת את השטחים הוא עשה הכול כדי לתת להם מעמד של מדינה ריבונית.
מטרתו העיקרית של ערפאת הייתה הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967. הוא מצד אחד דיבר בעד שלום לאוזניים מערביות אך דיבר בלשון מלחמה ודרך המאבק המזוין בישראל לאוזניים ערביות. הוא נהנה מתמיכה כמעט מוחלטת בו בשטחים. זאת בשל מדיניותו להלל את עצמו בעיתונים ואף לסגור ולאיים על עיתונים שלא כתבו עליו דברים אשר נראו לו טובים. כתוצאה מכך זכה בבחירות ב1996 בכ87 אחוזים מהקולות. האופוזיציה היחידה שקראה תגר על שלטונו היה ארגון חמאס בראשותו של יאסין, אך ערפאת ערער את החמאס בכך שנתן טובות הנאה לבכירים בחמאס מצד אחד ומצד שני רדף אותם.
בשנת 1993 חתם על הסכמי אוסלו עם יצחק רבין, מעשה שבגינו הוענק לו פרס נובל לשלום, ובשנת 2000 הנהיג (ביחד עם חמאס) את האינתיפאדה השנייה.
עבודה זאת עוסקת בנושא תפקידו של יאסר ערפאת בהשגת הסכמי אוסלו. לפיכך, שאלת המחקר היא מהו תפקידו של יאסר ערפאת בהשגת הסכמי אוסלו?