האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל בהורדת התסמינים בנפגעי פוסט טראומה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 6859
מספר מקורות 37

תקציר העבודה

1 0.9.משפטים סמינריון: התמודדות במצבי לחץ ומשבר מס' קורס: 93-311-30 האם טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל בהורדת התסמינים בנפגעי פוסט טראומה מגיש:   מרצה:
                                                            תוכן עניינים
מבוא -..
3
א. רקע תיאורטי -.
4
ב. שאלת המחקר –
8
ג. מחקרים
9
        ג.1. מחקר 1 –
9
        ג.2. מחקר 2 -11
        ג.3. מחקר 3 -13
        ג.4. מחקר 4 …
16
        ג.4. מחקר 5 …
18
        ג.4. מחקר 6 -20 ד. דיון -22
        ד.1. מגבלות המחקר  –
22
        ד.2. המלצות למחקרים בעתיד על סמך המגבלות –. 23
        ד.3. המלצות לפרקטיקה
23
ביבליוגרפיה —

5 מבוא
הפרעות החרדה, זוהי הפרעה המתפתחת לאחר חוויית אירוע טראומטי. הלוקים בהפרעה מגיבים לחוויה זו בתחושות של פחד וחוסר אונים. יש הלוקים בה אחרי תאונת דרכים קלה, וישנם שיפתחו אותה לאחר פיגוע, התרסקות מטוס ואירועים קשים אחרים. מדינת ישראל, מדינה צעירה עם עבר עשיר במלחמות ופיגועים. הסיכוי שבמדינה כמו שלנו יהיו מקרים של פוסט טראומה הוא גבוה בהרבה ממדינות אחרות. חשוב לציין שאין אדם החסין להפרעה זו והרמה שלה משתנה בין אדם לאדם, זה תלוי בגורמי הפרה דיספוזציה, בקרקע המכינה שיש לנפגע וביכולתו להתמודד עם הטראומה שלו. בעבודתי זו בחרתי להתמקד בהפרעה פוסט טראומטית מכיוון שלאחרונה שומעים הרבה מקרים של חיילי מילואים אשר מגיבים בסימפטומים פוסט טראומטיים לאחר מבצע "צוק איתן". אנו מוצאים הפרעה זאת מרתקת, וחשוב מכל היא ניתנת לטיפול מכיוון שפעמים רבות הנפגע בעל כוחות ונורמטיבי מאוד, אך אירוע דחק קיצוני משנה בצורה חריגה מאוד את התנהגותו וגורם לסבל רב, דבר אשר גורם להתרחקותו מהחברה. במהלך העבודה אציג סקירה ספרותית על ההפרעה, על גישה הקוגניטיבית – התנהגותית אשר מסבירה את התפתחות ההפרעה ואציג את הגישה הטיפולית CBT לטיפול בהפרעה, גישה שמחוללת פלאים בענף.
בעבודתי זו בחרתי להציג שישה מחקרים אשר שפכו אור על סוגי טיפול והראו את יעילותה של הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, מחקרים אשר בוצעו בארץ ובעולם, בסוגי אוכלוסיות וגילאים שונים.