ממ''ן 11 - יוון קלאסית 10110 (ציון 90) + הערות מנחה

תקציר העבודה

1 0110 – יוון הקלאסית, ממ"ן 11

1 .      יחידה 2
א.      דונו במאפייני האלים במיתולוגיה היוונית.
ב.      קראו את המקורות הבאים:
עדות ב' בעמוד 22 ביחידה 2 (הומרוס, איליאדה, ספר ראשון, שורות 43 – 52).
המקראה ליחידות 1 – 6 (הומרוס, אודיסיאה, ספר שמיני, שורות 266 – 366).
הסבירו כיצד באים לידי ביטוי מאפייני האלים, שנדונו בתשובה לסעיף א', בעדויות אלו.
הביאו ציטוטים מתאימים לביסוס דבריכם.

2 .      יחידה 5
קראו את עדות י"ח בעמוד 45 ביחידה 5 (מדינת האתונאים, כ"ב).
א.      דונו בקצרה בטיב המקור: מתי חובר ומי המחבר, למי הוא מיוחס, מה קירבת המקור (בזמן ובמקום) לאירועים שהוא מתאר, מהו סוג המקור, מהי מטרת הסופר.
ב.      הסבירו את הרעיון המרכזי המובע בטקסט.
ג.       דונו במאפייני המשטרים של פיסיסטראטוס ושל קלייסתנס.
ד.      דונו ביתרונות ובחסרונות של האוסטרקיזם ככלי פוליטי.
ממ"ן 11

1 .      שאלה 1
א.      היוונים האמינו באלים רבים ושונים, לכל אחד מהם יוחס כוח בתחום שונה : לידה ומוות, חקלאות, רפוא, פרנסה, מלחמה ועוד.
בדת היוונית לא הייתה הפרדה מוחלטת בין מלכות השמים לבין מלכות שאול, אך בכל זאת הבחינו בשתי קבוצות כלליות של האלים : האלוהויות הקשורות בשמים ובאוויר, והאלוהויות הקשורות באדמה.
האלים הכתוניים היו קשורים בתהליכים אדמתיים. היוונים מתייחסים לאדמה כ לאם הגדולה, כי היא זו שנותן חיים ומקבלת אל תוכה את הכל אחרי מותם. הם עוסקים ביניינים הבסיסיים של החיים, כמו : הענקת חיים, פריון ומוות. אלים אלה קשורים גם לתהליכי הטבע, כמו חילופי עונות השנה, גידול והתפתחות וכו'. יש לציין כי האלים הכתוניים היו מקובלים יותר על האנשים שהיו חיים בכפרים ובעיירות והשתרשו יותר באיזורים החקלאיים. ומכוון שהיו יותר קרובים לאדמה, היו זקוקים יותר לחסדי אלי הפריון, החיים והמוות.
האלים האולימפיים שוכנים על ההר הגבוה אולימפוס, בעולם שמעל לאדמה.כפי שמתואר במיתוסים על אורך החיים של האלים האולימפיים, הם מתקוטטים ומשלימים, אוהבים ורבים. דומה מאוד לזה של אצולה בחברת הלוחמים, חברה של היוונים בעת שפלשו לארץ יוון.
האלוהויות היווניות היו מואנשים ודומים בתכונותיהם לאלה של בני אם, מאופיינים בשנאה, תשוקה, פיתוי, ניאוף, בגידה ואונס, אהבה, טרגדיה ובכך כוללים את כלל מנעד הרגשות האנושי.
אחד הדוגמאות לנטיית אדם לברוא את אליו בדמותו אפשר לראות בעדות  (קסנופנס, קטע משפטים), אם לסוסים או פרים היו ידיים והיו יודעים לצייר, אז היו מציירים דמויות אלים כמוהם. כדאי לחדד: לכל אל גם סימני היכר יחודיים וכינויים משלו.
כמו שנאמר בסעיף א' האלוהיות היווניות היו דומים בתכונותיהם לאלה של בני אדם. כך לדוגמה אפולון , אחד מהאלים האולימפיים – עוזר לכולם,  אבל כאשר הוא היה נפגע, זעם שלו היה נורא. כריסס, כוהן אפולון, פנה לאפלון עם בקשה לנקום ביוונים, אשר בתו נשבתה בידיהם, ואז אפולון נענה לבקשתו וירד מהר אולימפוס כאשר בלבו חתמו נתכת, ומתחיל להכות בעזרת הקשת והחצים שלו בפרדים, בכלבים ולאחר מכן גם בבני – הדנאים (היוונים שעלו על טרויה) : הומרוס, איליאס, 1,  43 – 52.