מלחמת וייטנאם – שיטות הלוחמה האמריקניות+הערות מרצה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 89
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2569
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

המחלקה למדעי המדינה מלחמת וייטנאם – שיטות הלוחמה האמריקניות ציון
8 9
שם הקורס: מבוא לאסטרטגיה ובטחון לאומי תאריך הגשה: 19.03.2012
תוכן עניינים
מבוא –..3
רקע
תיאורטי –..4-5
רקע
היסטורי 6
יישום מקרה הבוחן -7-8
סיכום ומסקנות –..9
ביבליוגרפיה ..10 מבוא
בשנת
1 961
בעקבות כישלון הפלישה לקובה במפרץ החזירים, בניית חומת ברלין בגרמניה והתחזקות התנועה הקומוניסטית בלאוס, היה הנשיא קנדי נחוש בדעתו למנוע ניצחון קומוניסטי בוייטנאם, על מנת למנוע נזק לתדמית הממשל ולגוש המערבי. הוא שלח כוחות ראשוניים, אשר כללו יועצים צבאיים ויחידות לוחמה (כומתות ירוקות), על מנת לעזור לממשלת דרום וייטנאם. החל משנת 1964, צבא ארצות הברית החל בשליחת כוחות רבים לאזור וייטנאם, כוחות שכללו בין השאר: חיל רגלים, כוח שריון וכוח אווירי. בהגיעם לוייטנאם, הבינו כוחות ארה"ב כי ישנה בעיה, הם אינם היו ערוכים ללוחמה בג'ונגלים, ולא ידעו כיצד להלחם בלוחמת גרילה, לכן השינוי היה חייב להיעשות בשיטות הלוחמה שלהם.  לאחר רצח קנדי בשנת 1963 מחליפו לינדון ג'ונסון הורה על המשך לחימה ושליחת עוד כוחות לוייטנאם. בחודשים הראשונים של הלחימה ארה"ב נלחמה כצבא מסודר נגד צבא גרילה בשטח זר לה וכתוצאה מכך האבדות היו רבות, ארה"ב הבינה שעליה לשנות את טקטיקת הלוחמה שלה אם ברצונה לנצח.
בעבודה, נתמקד בתקופת ממשל ג'ונסון בשנים 1964-1968, התקופה בה החליט השלטון בארה"ב לעבות את התערבותו הצבאית במלחמה בוייטנאם. החלטה זו הובילה להגדלת הכוחות ל-429,000 איש עד למחצית שנת 1966.
בכדי להבין בצורה הטובה ביותר, כיצד ארה"ב הסתגלה ללוחמה בשטח זר לה ולשיטת לחימה שהיא לא בקיאה בה, אנו נדון במספר אמצעי לחימה ששינו את כף המאזניים לטובת ארה"ב.
תחילה ננסה להבין: מהי לוחמת גרילה? כיצד משתמשים בה? מה היתרונות והחסרונות שלה? ולאחר מכן נדון במספר שיטות שהצבא האמריקני יישם ושכלל על מנת להלחם בגרילה.
הראשון הוא תפקידם של הכוחות המיוחדים אשר נשלחו מארה"ב לוייטנאם, כיצד הם באו לידי ביטוי במלחמה זו?
השני שבהם הוא לוחמת הארטילריה, כיצד השימוש בה עזר לארה"ב ומה היו הבעיות בשיטת לוחמה זו?
השלישי הוא לוחמה אווירית, זו המלחמה הראשונה שנעשה שימוש מצד ארה"ב במסוקים קלים לצורך הנחתת כוחות תחת אש וכיבוש שטחים ("אתר והשמד").
בנוסף, נראה כיצד ארה"ב ניסתה לשבור את הרצון של האויב על מנת להקל על עצמה את מהלך המלחמה.
את העבודה נתחיל בהסבר של הטקטיקות לעיל, לאחר מכן נציג רקע היסטורי על מלחמת וייטנאם ולבסוף ניישם את הטקטיקות המוצגות לעיל במקרה הבוחן של מלחמת וייטנאם.