סוגי אינטרסים ביחסים בין לאומיים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1724
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

שם הקורס: מבוא ליחסים בין לאומיים תאריך הגשה: 20.05.2012
סוגי אינטרסים וחשיבותם נויכטרליין במאמרו "אינטרס לאומי" שולל את הגישה הריאליסטית בטענה שלא כל אינטרס לאומי מונע ע"י עוצמה, יש גורמים נוספים שמניעים מדינה לפעול, ישנה נוסחה אחידה שכוללת את כל האפשרויות של אינטרסים ועוצמתם, מסגרת זו תוכל לומר לנו מהם האינטרסים החיוניים שבגללם החליטו מקבלי ההחלטות ליטול סיכונים. ישנם 4 סוגי אינטרסים: אינטרס ההגנה – הגנה על התושבים, על המדינה ועל מע' פוליטית מפני איום פיזי.
אינטרס כלכלי – עוסק בשיפור הכלכלה המדינית עם מדינות אחרות ואצל התושבים. אינטרס סדר עולמי – שמירה על מע' פוליטית-כלכלית בה המדינה תוכל להרגיש בטוחה ובה האזרחים יוכלו לפעול בביטחון מחוץ לגבולות המדינה. אינטרס אידיאולוגי – מתייחס להגנה וקידום של ערכים שהאזרחים המדינה מאמינים שצריכים להתקיים בעולם .(Nuechterlein,
1 967: 76) נויכטרליין מפרט גם 4
סעיפים של חשיבות ועוצמות אינטרסים: קיומי – במצב בו מאוימת  המדינה פועל האינטרס ההגנתי.
חיוני או עליון – יש סיכוי לנזק חמור למדינה, אלא אם ישנו שימוש בכוח צבאי או פעולה מדינית אחרת שבאה להרתיע התגרות. חשוב  – מתקשר לאינטרס אידיאולוגי, כלכלי ובינ"ל.
לרוב נפתר בעזרת מו"מ, אם לא מצליחים להגיע לפשרה הבעיה הופכת לעליונה.
שולי או משני – המדינה קיימת כדי לממש אינטרס אזרחי וחברות פרטיות שיפעלו במדינות זרות  .(Nuechterlein,
1 967: 79-80) לפי מאמרו של לנדאו אנו יכולים למצוא  מספר אינטרסים של ארה"ב שמאוימים ע"י איראן, התשובות לשאלה זו מבוססות על מאמרו של לנדאו (לנדאו,
2 012: 1-2). האינטרס הראשון של ארה"ב שמאוים ע"י איראן הוא האינטרס ההגנתי, "המזימה לרצוח את השגריר הסעודי על אדמה אמריקאית…" (לנדאו, 2012).
אינטרס הגנתי מטרתו להגן על התושבים, על המדינה ועל המערכת הפוליטית מפני איום פיזי, אם ניסיון ההתנקשות היה מצליח זו הייתה פגיעה קשה מאוד למערכת הפוליטית שכן ערב הסעודית רואה בארה"ב אחראית לבטחון השגריר שלה.