ממשל ופוליטיקה חדש

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1719
מספר מקורות 2

תקציר העבודה

ממשל ופוליטיקה ממ"ן11
1 .
א.
לפי המאמר של סמי סמוכה הדמוקרטיה שמתקיימת בישראל הינה דמוקרטיה אך לא דמוקרטיה מערבית. חשוב יהיה להסביר את הרקע
לכתיבת מאמרו של פרופסור סמוכה, מאמר זה בא בתגובה לשני מאמרים שנכתבו ע"י אנשי אקדמיה ישראלים הראשון הינו של אלכסנדר יעקובסון ואמנון רובינשטיין  שגורסים בספרם שיש שני תזות מנוגדות  שסמי סמוכה בעצם מגיב עליהם התזה ראשונה טוענת שמדינת ישראל הינה מדינת לאום יהודית ודמוקרטית והכוונה היא לדמוקרטיה מערבית ליברלית . התזה השנייה טוענת כי ישראל איננה דמוקרטיה מערבית כלומר המשטר שלה הוא דמוקרטיה לא מערבית ושם הם נותנים טיעונים שונים לכך לשני התזות התזה של סמי סמוכה הינה שישראל איננה דמוקרטיה אזרחית מערבית והא מונה 6 סיבות למה אי אפשר לכלול את מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ישראלית.
אין לאומיות ישראלית- יש שני לאומיים אתניים יהודים וערבים.(קרי אין מכנה משותף פוליטי) אין הפרדה בין דת למדינה- בישראל מכירים אך ורק בזרם האורתודוקסי היהודי.
אין שוויון בחוק בין כלל אזרחי ישראל- הנשים והערבים נמצאים במקום נחות מסיבות שונות.
העדר חוקה בישראל- קרי בית המשפט אינו תחליף לחוקה לדברי סמוכה.
סמכויות שע"ח גורפות- אין הבחנה בין רגיעה לחירום במדינת ישראל.
בישראל אין גבולות קבע והיא כובשת עם אחר- ישראל לא עשתה מאמץ להפסיק את הכיבוש.
 מכאן ניתן להסיק על פי מאמרו של סמי סמוכה כי ישראל ממלאת את תנאי המינימום של דמוקרטיה כמו בחירות ,זכויות אזרח, הפרדת רשויות  וכו'.
אבל ישראל חורגת מהדמוקרטיה המערבית בשתי נקודות מידתיות וצירוף ,קרי אין אף מדינה דמוקרטית בעולם שיש בה את הצירוף של כל 6 המרכיבים שצוינו קודם כמו למשל צרפת אין חוקה אבל כל השאר מתקיים  גרמניה מכאן נוכל לראות כי הבעיה אצלנו היא צירוף של הרבה נקודות שמעמידה אותנו בסימן שאלה לגבי הדמוקרטיה המערבית . לגבי המידתיות ניתן לראות שיש הפרות כבדות משקל . במילים אחרות אומר סמי סמוכה כי ישראל היא לא דמוקרטיה מערבית היא דמוקרטיה שיש לו איכות נמוכה אבל איכות זו מאפשרת לנו לשרוד בתנאים הקשים בה היא קיימת קרי דמוקרטיה שלנו היא דמוקרטיה שתפקידה לשרת את הרוב היהודי על מנת להבטיח את הישרדותו. כל זמן שאנחנו נגדיר את עצמינו כמדינת לאום יהודי לא נוכל להיות דמוקרטיה מערבית. השילוב הזה של יהודית ודמוקרטית לטענת סמוכה היא לא נכונה. לסיכום: אם נקפיד לשמור על האופי היהודי של מדינת ישראל לא נוכל להגדיר את עצמינו דמוקרטיה ליברלית מערבית.
ב.
למרות ששניהם מעלים את אותם טיעונים כל אחד מהם מגיע בסופו של דבר למסקנה אחרת נוייברגר-