משטרים דמוקרטים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1150

תקציר העבודה

יפן שאלה 1
"השליטה ביפן הכבושה הופקדה רשמית בידי מועצת המזרח הרחוק של בעלות הברית שלחמו ביפן, אך מעשית היה זה רובו ככולו שלטון אמריקני:
המפקד העליון היה גנרל אמריקני ונושאי התפקידים החשובים במטהו בטוקיו היו אמריקנים. לכן נהוג לראות בכיבוש "כיבוש אמריקני". בניגוד לגרמניה ולקוריאה, יפן לא חולקה לאזור שליטה "מערבי" ו"מזרחי", אלא נשארה יחידה פוליטית אחת.
הכיבוש החל בהפגנת נוכחות צבאית מסיבית בכל רחבי יפן. במפגש בין כוחות הכיבוש והאוכלוסייה אירעו אי-אלה תקריות אלימות.
ואולם, כעבור זמן קצר התברר, שהאוכלוסייה היפנית קיבלה את כוחות הכיבוש בהכנעה, בהשלמה ובאנחת רווחה על שהמלחמה הסתיימה, והתמקדה בהישרדות יומיומית בתנאים קשים של מחסור במזון ובדיור נאות. אז כונסו כוחות הכיבוש בטוקיו ובכמה מרכזים אחרים ביפן והשאירו את ניהול ענייני הציבור במישור הלאומי והמקומי למוסדות יפניים." תארו את תרומתו של הכיבוש האמריקני להתפתחותה של הדמוקרטיה ביפן שאלה 2
"לשאלה מי מושל ביפן מאז תום המלחמה ניתנו תשובות שונות, המשקפות תפיסות שונות של דפוסי עיצוב המדיניות ביפן. שוני אחד נעוץ בעובדה שהתשובות נוגעות לפרקי זמן שונים, לשלבים שונים בתולדות המדיניות הציבורית ביפן שלאחר המלחמה. גם בדפוסי עיצוב המדיניות ביפן, כמו במדינות אחרות, חלים שינויים.
יש שהשוני בין התשובות משקף תפיסות קוטביות, שאינן קשורות בשלב זה או אחר בתולדות המדיניות הציבורית, אולם בכל התשובות נקודת המוצא היא הביורוקרטיה ויחסי הכוחות בין ביורוקרטים ופוליטיקאים." א. תארו את מערכת היחסים בין פוליטיקאים – ביורוקרטים – מגזר פרטי, ביפן ב. תארו את הרשתות המדיניות ביפן. מה חלקן בעיצוב המדיניות הציבורית