עמדותיהן של מורות המלמדות בבית הספר היסודי כלפי מעורבות הורים בבית הספר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 12382
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

עמדותיהן של מורות המלמדות בבית הספר היסודי כלפי מעורבות הורים בבית הספר מוגש על ידי:
  פרויקט המוגש ליחידה ללימודי תואר שני שם התכנית: הוראה ולמידה כמילוי חלקי של הדרישות לקבלת התואר M.Ed.
  שבט תשס"ח                                                                                                ינואר
2 008
תקציר עבודה זו מציגה ממצאים של מחקר כמותי מתאמי שבחן את עמדותיהן של מורות המלמדות בבית הספר היסודי, כלפי מעורבות הורים. המחקר התבסס על תיאוריות הדנות בנושא מעורבות הורים, אם כי, ההכרות שלי עם התופעה אינה מתבטאת רק באופן תיאורטי, אלא, גם בהתנסותי בעבודת ההוראה. סקירת הספרות בחנה את הנושאים הבאים: מעורבות הורים מהי, הסיבות להתרחבות התופעה, מימדים במעורבות הורים, מאפייני אוכלוסיית ההורים המעורבת במערכת החינוך, קשיים בקשר הורים- מורים, התרומה שבמעורבות הורים ורמות של מעורבות הורים.
 מעורבות הורים במתרחש במערכת החינוך הינו תהליך ההולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. המושגים "מעורבות", "התערבות" ו"שיתוף" הינם מושגים מרכזיים המשמשים לתיאור אופי וטיב היחסים בין ההורים לבית הספר. מחקרים מצביעים על חשיבות שיתוף הפעולה בין בית הספר להורים והתרומה החיובית שלה, אך גם על הקשיים הנובעים משיתוף זה, שעלול לגרום למתחים ולקונפליקטים. במחקרים רבים נמצא קשר בין מעורבות הורים לאיכות ההוראה, המצביע על כך שמעורבות הורים בחינוך ילדיהם תורמת לשיפור ביחס התלמיד לבית הספר, וביחסים שבין התלמידים למורים, כמו גם שיפור בתחום ההישגים. במחקר השתתפו 43 מורות משני בתי ספר יסודיים,  מכיתה א' עד כיתה ו', בחינוך הממלכתי במרכז הארץ. 20 מורות מבית ספר אחד, ו-23 מורות מבית ספר שני. שני בתי הספר הם בעלי רקע דומה מבחינת המאפיינים הסוציו דמוגרפים של האוכלוסייה ממנה מגיעים הילדים. לצורך בדיקת עמדותיהן של  המורות כלפי מעורבות הורים, פותח שאלון מיוחד. השאלות כללו היגדים לגבי מעורבות הורים בבית הספר, והמשיבות התבקשו לסמן את עמדתן בהיגדים שהוצגו בפניהן, על פי סולם ליקרט של חמש דרגות. השאלון אף כלל  רכיב איכותי באמצעות שתי שאלות פתוחות.
 לצורך עיבוד הנתונים נעשתה חלוקה של ההיגדים  לשש קטגוריות. מן הממצאים עלה, כי העמדה של המורות בקטגוריה של התרומה שבמעורבות ההורים נתפסת כיחסית גבוהה.
העמדה לגבי התנאים הקשורים במעורבות הורים היא מעל הממוצע. התרומה בתחום המנהל והתרבות היא ממוצעת והתרומה בתחום הפדגוגי היא הנמוכה ביותר.  המורות נשאלו לגבי עמדתן כלפי מספר היבטים של תוצאות המעורבות של ההורים בבת הספר. להלן הממצאים שהתקבלו: מרבית המורות (74.4%) סבורות כי מעורבות ההורים מקדמת את ההכרה וההבנה של ההורים בנוגע לעבודת המורות בבית הספר. חלק לא גדול מן המורות (20.9%) סבור כי המעורבות של ההורים מחזקת את הביקורתיות שלהם כלפי המורה ובית הספר. חלק לא גדול מן המורות (34.9%) סבור כי מעורבות ההורים מחזקת את שביעות הרצון שלהם מהנעשה בבית הספר. בבחינת הקשר בין נתונים אישיים של המורות לבין עמדותיהן, נמצא כי מורות שאינן מחנכות גילו עמדה חיובית יותר כלפי מעורבות הורים, לעומת מחנכות. כמו כן, מורות שאינן ממלאות תפקיד ניהולי גילו עמדה חיובית יותר, מאשר המורות הממלאות תפקיד ניהולי. ממצא נוסף הוא, כי מורות המלמדות בכיתות א'-ב' מגלות עמדות חיוביות יותר מאשר מורות המלמדות בכיתות ג'-ו'.
 ההמלצות וההצעות למחקר בעתיד: מוצע להרחיב את המחקר לאוכלוסייה של מורים בחטיבת ביניים ובבית ספר תיכון. כמו כן מוצע לבחון את עמדות המורים בהשוואה לעמדות ההורים באותן מסגרות הוראה. על מנת לשפר את שיתוף הפעולה בין מורים להורים מוצע לבנות תכנית הכשרה למורים ולהורים, אשר תקנה עמדה חיובית כלפי מעורבות הורים, והגדרה משותפת של תחומי המעורבות.   הכרת תודה    תוכן עניינים
רשימת לוחות. 1
רשימת תרשימים.. 2
פרק  1. 3
1 .מבוא. 3
פרק  2. 5
2 .  סקירת ספרות. 5
2 .1 מעורבות הורים מהי?. 5
2 .2 הסיבות להתפשטות תופעת מעורבות ההורים.. 5
2 .3 מימדים במעורבות הורים.. 6
2 .4 מאפייני אוכלוסיית ההורים המעורבת במערכת החינוך. 7
2 .5 קשיים בקשר הורים מורים.. 8
2 .6 התרומה שבמעורבות הורים.. 10
2 .7 רמות במעורבות הורים.. 11
2 .8  מטרות ויעדים.. 12
פרק 3. מנהל עסקים
3 . מתודולגיה. מנהל עסקים
3 .1  סוג המחקר. מנהל עסקים
3 .2  אוכלוסיית המחקר. מנהל עסקים
3 .3  כלי המחקר. מנהל עסקים
3 .3.1 הליך בניית השאלון משפטים
3 .4  תוקף. משפטים
3 .5  מהימנות. משפטים
3 .6  ההליך והאתיקה של המחקר. 16
3 .7  עיבוד הנתונים.. 16
פרק 4. 17
4 . ממצאים.. 17
4 .1  מאפייני מעורבות ההורים.. 17
4 .2  עמדות המורות כלפי מעורבות הורים.. 18
4 .3   הקשר בין המדדים לבין המאפיינים האישיים של המורות. 22
פרק 5. 27
5. דיון וסכום.. 27
5.1  משמעות הממצאים.. 27
5.2  תרומת המחקר. 30 5.3  המלצות והצעות למחקרים בעתיד. שגיאה! הסימניה אינה מוגדרת.
ביבליוגרפיה. 32
נספחיםנספח א' I נספח א' II      רשימת לוחות לוח 1: ייזום הפגישה בין ההורים למורה. 17
לוח 2: תדירות המפגשים בין ההורים למורה במחצית שנה. 17
לוח 3: ייזום שיתוף הפעולה בין ההורים למורה. 18
לוח 4: ממוצעים וסטיות תקן של התשובות המייצגות עמדות כלפי מעורבות הורים. 18
לוח 5: ממוצעים וסטיות תקן של מדדים כלליים של מעורבות הורים.. 21
לוח 6: השוואה בין מורה מקצועית לבין מורה בתפקיד מחנכת לגבי המדדים.. 22
לוח 7: השוואה בין מורות שבתפקיד ניהולי לבין מורות שלא בתפקיד ניהולי לגבי המדדים.. 23
לוח 8: השוואה בין מורות א'-ב' לבין מורות ג'-ד' לגבי המדדים.. 24
לוח 9: קטגוריות שנמצאו בניתוח תוכן התשובות של הנחקרות, בהתייחס לפריט מספר 44  
5 לוח 10: קטגוריות שנמצאו בניתוח תוכן התשובות של הנחקרות, בהתייחס לפריט מספר45. 26
   רשימת תרשימים תרשים מספר 1:  ממוצעים של מדדים כלליים של מעורבות הורים.. 21
תרשים מספר 2: ממוצעים של מדדים כלליים של מורה מחנכת ומורה מקצועית. 22
תרשים מספר 3: ממוצעים של מדדים כלליים של מורות בתפקידי ניהול 23
תרשים מספר 4: ממוצעים של מדדים כלליים של מורות א'-ב' ומורות ג'- ו' 24
פרק  1

1 .מבוא
 החברה הישראלית נמצאת בעיצומו של תהליך, שבו ההורים מבקשים לממש את זכותם להשפיע על החינוך הניתן לילדיהם בבית הספר. במסגרת תהליך זה העמיק והתרחב הקשר בין מערכת החינוך לבין ההורים, והעמקת הקשר הביאה למעורבותם של ההורים בעבודת בית הספר. מעורבות זו יכולה לנוע מפעילות סבילה של מקבלי מידע בלבד ועד שיתוף הורים באחריות למתרחש בבית הספר, שתגרום להעלאת רמתו של בית הספר ותביא לשיפור באפקטיביות הלמידה. פסטרנק (1989), שחקרה את הנושא מציינת, שמרכיב חשוב ביותר המבחין בין בתי ספר "טובים" לבין בתי ספר "לא טובים" הוא התייחסותם של המורים  אל ההורים ושל ההורים אל המורים. להורים צומחת תועלת ממעורבותם, בכך שהיא מאפשרת להרחיב את יחסי הגומלין בינם לבין בניהם. לדברי נוי (1991), עשויים גם המורים להפיק תועלת ממעורבות זו, שכן העמקת יחסי הגומלין בינם לבין ההורים עשויה לספק להם סיוע מעשי וגם תמיכה רגשית, אשר תפחית את שחיקתם המקצועית. מחקרים מצביעים על כך, שקיים פער בין תפיסת ההורים לבין תפיסת המורים את ההדגשים ואת תחומי הפעולה המשותפים החשובים לשני הצדדים. ההורים מרגישים שבאמצעות מעורבותם הם יעזרו בשיפור הישגיהם של ילדיהם. המורים, לעומתם, מרגישים לא פעם מאוימים על ידי ההורים מכיוון שלדעתם ההורים אינם מבחינים בגבול שבין המותר לאסור בהתערבות בעבודתם (פרידמן ופישר, 2002).  על מנת להימנע מקונפליקטים או להקהותם, יש למצוא איזון בין עקרונות השיתוף.
שיתוף הורים הוא תהליך המוזן ומטופח, תוך התמודדות עם נושאים השנויים במחלוקת, ולא תוך בריחה מעימותים. כיוון שמעורבות הורים היא תופעה חברתית הולכת ומתרחבת, ראוי ביותר ללמוד כיצד להתמודד  איתה, להכיר אותה ולנסות לכוון אותה לטובת המערכת כולה.
ההכרות שלי עם התופעה אינה מתבטאת רק באופן תיאורטי, אלא גם בהתנסות בעבודת ההוראה, כפי שמדגים האירוע הבא.
בבית הספר בו אני עובדת נבחר יושב ראש ועד הורים חדש, שבא בדרישה ממנהלת בית הספר "לראות" את תכנית הפעילות הבית ספרית, את יעדי בית הספר ואת הקדימויות שנבחרו על ידי הצוות החינוכי. זו פעם ראשונה שנציג ההורים מבקש להיות מעורב בתחום הפדגוגי הפורמאלי בבית הספר. עד כה נציגי ההורים היו מעורבים מבחינה פדגוגית רק בבחירת תכניות העשרה (תל"ן). כאשר מנהלת בית הספר העלתה דרישה זו בפני צוות הניהול המורחב, היו תגובות של אי שביעות רצון והובעו חששות רבים. הנחת היסוד של המחקר הנוכחי היא, שהיכרות עמוקה יותר עם עמדותיהן של המורות המלמדות בבית הספר מחד, והכרת יסודות השאיפה של ההורים למעורבות בעבודת בית הספר מאידך, תוכל לחזק את יכולתנו "לטפל" כהלכה בסוגיה רגישה זו.
העבודה כוללת :
א.      סקירת ספרות. הסקירה מגדירה מהי מעורבות הורים, מהן הסיבות להתרחבות התופעה, מציגה מימדי מעורבות, מאפייני אוכלוסיית ההורים המעורבת במערכת החינוך, מציפה קשיים בקשר הורים- מורים ומתארת את התרומה שבמעורבות הורים.
ב.      הצגת המתודולוגיה בה נקטתי. פרק זה כולל תאור של אוכלוסיית המחקר, תאור של כלי המחקר- השאלון והליך בנייתו, תוקף, מהימנות ותאור ההליך והאתיקה של המחקר. כמו כן, מתוארת דרך ניתוח הנתונים.
ג.        הצגת ממצאי המחקר.
ד.      דיון בממצאים לאור מטרות המחקר והספרות המקצועית שסקרתי. הצגת תרומת המחקר ומגבלותיו, והצעת מחקר המשך בנושא.