מלחמת וויאטנאם ומעורבות ברית המועצות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3088
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

מלחמת וויאטנאם ומעורבות ברית המועצות שם הקורס: מבוא לאסטרטגיה וביטחון לאומי תאריך הגשה: 28.3.2012
תוכן עניינים
                                                                       מבוא  –…  3
רקע תיאורטי …  4
רקע היסטורי …  5
יישום מקרה הבוחן —  5-9
סיכום ומסקנות   10 ביבליוגרפיה –
11
מבוא
מלחמת ויאטנם או בשמותיה השונות: "מלחמת הודו-סין השנייה" או "המלחמה האמריקאית" הנקראת בפי הויאטנמים הייתה מלחמה עקובה מדם, בעלת ממדים גדולים של הרוגים ופצועים הן מצד האמריקאים, והן מהצד הויאטנמי מדרום ומצפון תוך סקירות תקשורתיות נרחבות.
המלחמה החלה בשנת 1959 והסתיימה בניצחון צפון ויאטנם בשנת 1975
ובאיחודה של ויאטנם תחת שלטון קומוניסטי.
ארצות הברית הצטרפה ללחימה בשנת 1964 בזמן כהונתו של הנשיא לינדון ג'ונסון, אשר הורה לשלוח אלפי חיילים ויועצים לצבא הדרומי של ויאטנם ובכך העלה בהדרגה את מספר האמריקאים בויאטנם ל-21,000. מנקודה זו ואילך, זרמו לתוך דרום ויאטנם עוד אלפי חיילים אמריקאים כדי להשתתף בלחימה.
בעבודה זו אנסה לענות על שאלת המחקר הבאה:
"מדוע הייתה ברית המועצות מעורבת במלחמת ויאטנם?" לכן אתמקד במעורבות הסובייטית – אסביר מדוע הסובייטים היו מעורבים בויאטנם ובאיזה חלקים טרום ופוסט המלחמה באה לידי ביטוי מעורבותה.
בכדי להבין את ההתרחשות בצורה הטובה ביותר, אתמקד בתקופה שהביאה את צפון ויאטנם להאמין באידיאולוגיה קומוניסטית תוך כדי סקירת דרכו של הו צ'י מין מרכישת אידיאולוגיות קומוניסטיות (1919) עד לשליטתו בויאטנם. בנוסף אתמקד בפרק הזמן שבין השנים 1954-1959 (טרום המלחמה) בו התקיימה וועידת ז'נבה – בה הוחלט לחלק זמנית את ויאטנם לשני חלקים. בנוסף אתמקד בתקופת המלחמה עצמה תוך שימת דגש על האיחוד הסובייטי ומעורבותו.
בעבודה זו אתייחס לשני מאמרים, הראשון של ראסט וסטאר תוך בחינת דמותו של הו צ'י מין וחקירת הגורמים שהביאו אותו להאמין בדרך הקומוניסטית. המאמר השני הוא של נוכטרליין המדבר על אינטרס לאומי של מדינות ומעצמות. בחלק המעשי אנתח את צפון ויאטנם בהקשרה לברית המועצות ע"פ מקורות אקדמאים ואגדיר את השפעתם של גורמים שונים בתקופות הזמן המוגדרות תוך שימוש במתודות המדעיות של ראסט, סטאר ונוכטרליין.
מבנה העבודה מורכב מרקע תאורטי על המודל המוצג של ראסט סטאר ונוכטרליין, רקע היסטורי של מלחמת ויאטנם, תיאור וניתוח מלחמת ויאטנם תוך שילוב התאוריה של ראסט וסטאר ומענה על שאלת המחקר בהיבטים שונים תוך שילוב סיכום ומסקנות.