פונדמנטליזם יהודי בראי התיאוריה, נטורי קרתא

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 7091
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עבודת סמינריונית בנושא "נטורי קרתא"  פונדמנטליזם יהודי בראי התיאוריה בקורס:
"דת, מדינה וחברה" מבוא  1
פרק 1. פונדמנטליזם- מסגרת מושגית   3
1 .1  פונדמנטליזם- מהו ?  3
1 .2 פונדמנטליזם דתי 5
1 .3 פונדמנטליזם- מאפיינים  7
פרק 2. פונדמנטליזם יהודי- נטורי קרתא  10
2 .1 נטורי קרתא- הגדרה  10
2 .2 רקע היסטורי להקמת התנועה  11
2 .3 "שומרי העיר" – עיקרי האמונה  13
2 .4 דפוסי ההתבדלות  16
2 .5 נטורי קרתא מול העדה החרדית  19
פרק 3. נטורי קרתא בראי התיאוריה הפונדמנטליסטית   20 סיכום  23
ביבליוגרפיה  24
נספחים  26
נספח 1. 26
נספח 2. 26
קנאות דתית הינה תופעה עתיקת יומין אשר מקבלת ביטויים שונים במהלך ההיסטוריה. עוד בימי רומא הפאגנית תואר הקנאי כמאמין אדוק  אשר "מנבל את פיו, תוקף את המקדשים, מזהם את תשמישי הקדושה, וקורא תיגר על רעיונות מקודשים".
כמעט בכל קבוצה דתית שהיא, קיימת לצידה קבוצה דתית קיצונית-קנאית. הדת היא חלק בלתי נפרד מההיסטוריה האנושית ומהווה חלק אינטגראלי מהתפתחותה. אולם, בחברות שונות מקבלת הדת מידת חשיבות שונה. יש המציבים אותה במרכז חייהם, כאשר היא נוגעת בכל תחומי הפרט: חברה,משפחה, מדינה. יש המציבות אותה במרכז הוויתן ויש המציבים אותה בנפרד מחיי החולין: "השפעת הדת בחברות רבות היא כפי הנראה מוגבלת בהיקפה, ואילו באחרות היא מקפת הכול.. דומה שאצל אנשים מסוימים וקבוצות אנושיות מסוימות לדת אין משקל רב בחיי החולין, ואילו אצל אחרים האמונה מטביעה חותם עמוק על כל פרט ועניין בחיים ויהא אף הדבר טריוויאלי ביותר.. גודל הפער שבין מצוותיה של הדת לבין ההתנהגות בפועל משתנה בצורה ניכרת בעוברנו מתרבות לתרבות".
נראה אפוא, כי קיימת רבגוניות ברמות האמונה הדתית, אשר נעה בין קיצוניות להעדר אמונה כלל. בכל דת קיימים זרמים שונים המאופיינים ברמות שונות של אמונה ואדיקות. הקנאות הדתית היא גם כן תוצאה של הענקת מעמד בלעדי ויחיד לדת בחייו של הפרט. הקנאי בניגוד למאמין אדוק נטול המימד הקנאי, מאופיין בנטייה למעשים קיצוניים והשנאה ליריבי הדת שלו, שנתפסת כדת הנכונה היחידה. בעבר נהוג היה לחשוב כי התקדמות החברה ותהליכי המודרניזציה והחילון, ידחקו את הקנאות הדתית לשוליים ויותירו אותה בגדר תופעה שולית.אולם, השנים האחרונות של המאה העשרים הוכיחו כי ההפך הוא הנכון. במקביל לתהליכי החילון הפוקדים את החברה, מתחזקת הקנאות הדתית. קנאות זו, שבעבר הייתה תופעה פחות מוכרת, קיבלה את מעמדה ופרסומה באירועי 11/9 שהיו מאז לסמל הרסנות והמסוגלות של הרדיקליזם הדתי. אירועים אלה הביאו לקדמת הבמה את חומרתה ושכיחותה של התופעה, המעלה עניין מיוחד בשל עוצמות השנאה שהיא טומנת בחובה. יש הטוענים כי הדת באופן בסיסי דורשת מן המאמין קנאות, זאת מעצם מהותם של כתבי הקודש. גישה זו רואה בקיצוניות כנורמה הדתית בעוד המתינות היא היוצאת דופן. מנקודת מבט זו, הדת מעצם הגדרתה דורשת מחויבות מלאה ללא תנאים והתמסרות. מחויבות דתית מלאה ומוחלטת היא זו המובילה בדרך כלל לקנאות הדתית.
הקנאות הדתית, קיימת במידה זו או אחרת בכל הדתות, אולם קיימת באופן המובנה ביותר בדתות מונותיאיסטיות. האמונה באל אחד, מאפשרת ביתר קלות את התנאים לקיצוניות שכן "אל אחד", בהכרח דורש התמסרות מוחלטת ומכורח הגדרתו הוא "אל קנא". כך למשל בעשרת הדיברות בדת היהודית, פותח הדיבר הראשון בהגדרה המציבה את האל במעמד אבסולוטי- "אנוכי ה' אלוהייך" ובהמשך מבהירות למאמין את מוחלטותו של האל : "ל א יִהְיֶה לְךָ אֱל ֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם – כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא.. לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי. לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. לֹא תִשְׁתַּחֲוֶה לָהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם – כִּי אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֵל קַנָּא.."             האל אפוא, דורש את אותה מידה של בלעדיות, מסירות ומחויבות.
בדתות שונות, מידת הקנאות עשויה להשתנות בהתאם לכתבי הקודש והפירוש הניתן להם. בדת היהודית, בלעדיות האל ודרישותיו אינן נתונות לוויכוח הוא אל קנא המזהיר את מאמיניו מפני פנייה לאלוהים אחרים.              בעבודה זו אבקש לבחון פלג אחד בדת היהודית המתרגם את דבריי האלוהים באופן המילולי ביותר ולוקח אותם לקיצוניות משלו. זהו הפלג החרדי קנאי המכונה "נטורי קרתא".  ארגון זה הוא בין הקיצוניים ביותר בדת היהודית, אם לא הקיצוני ביותר. הוא משלב בתוכו  היבטים פוליטיים אנטי- ציוניים הנסמכים על כתבי הדת וההלכה על פי פירושם של אנשי התנועה. במרצות השנים, בעקבות פעילותם הקיצונית של אנשי התנועה,  הארגון הפך להיות הסמל לקיצוניות דתית בדת היהודית, כה קיצוני עד כי לעיתים יש קושי לזהות אותו עם יהודים הגרים בארץ ישראל.