פולחן קברי צדיקים בארץ ישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2008
מספר מילים 4768
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה                            עבודה סמינריונית בנושא                                      פולחן קברי צדיקים בארץ ישראל- שורשי התופעה, מאפייניה וביטויה במסורת ובספרות היהודית                                                      תוכן עניינים: מבוא: 1
פרק 1: רקע היסטורי להיווצרותו של המנהג 2
1 .1           קברי צדיקים- מקומות  קדושים  2
1 .2           תהליך  התהוותו של קבר קדוש  3
1 .3           מקור הפולחן 4
1 .4 אופי הפולחן 7
פרק 2: סיפורי קברי צדיקים במסורת היהודית  8
2 .1 התהוות סיפורי העליות לקברי צדיקים  8
2 .2 מוטיבים מרכזיים בסיפורי הקברים  10 פרק 3: ניתוח סיפורי צדיקים והדגמה של המוטיבים  העיקריים  11
3 .1 ממעיני הישועה  12
3 .2 סיפור האישה מביירות  13
3 .3  סיפור האבנים החוזרות מעצמן מנהל עסקים סיכום: משפטים רשימת מקורות: 17
נספחים  18
מקומות קדושים וקברי צדיקים מילאו מאז ומעולם תפקיד חשוב בחיי העם  ובעיני עולי הרגל. נוסעים ועולי רגל בכול הדורות, הסתופפו ליד אתרים מקודשים אלה, שאלו שימשו יעד עיקרי במסעם ולמענם עשו דרך ארוכה ומפרכת ולעיתים אף מסוכנת, בהסתמכם על הטענה כי כל הנמצא בארץ ישראל יש לו אלוהים ששומר עליו.         המנהג לעלות לקברי קדושים ולהתפלל לידם אינו מיוחד ליהודים. מוסלמים ונוצרים נוהגים לעלות לקברים של מייסדי דתם בירושלים ובמדינה ולקברי קדושים הפזורים ברחבי ארצות מושבם.
בארצות המזרח התיכון ובאפריקה הצפונית אין אזור בלי קבר של צדיק מקומי.             הדת הנוצרית לדוגמא,  אולי יותר מכול דת אחרת, נתנה למקומות קדושים מעמד מיוחד. היא קידשה לא רק מקומות קדושים, אלא גם חפצים הקשורים לקדושים, שנכרכו לאירועים חשובים, כמו המסמרים ששימשו בצליבת ישו, שרידי הצלב וכיוצא באלה. אולם, למרות השיוך המידי של הנצרות עם פולחנים מסוג אלו, הנצרות לא הייתה הדת היחידה לעסוק בפעילות מסוג זו. מנהג הערצת קדושים ותפילה באתרי הקודש, אף שהוא נבדל באופיו מדת אחת לשנייה,  הינו בעל קווים משותפים רבים. האתרים נתקדשו בדרך כלל בשל העובדה שנקברו בהם אישים ידועים, ולפיכך יוחסו להם סגולות מיוחדות.              האתרים המקודשים שימשו מוקד עלייה לרגל בעיקר בחגים ובמועדים קבועים. על פי רוב הייתה להם חשיבות כלכלית וחברתית לצד חשיבותם הדתית. הם שימשו לא אחת נושא לאגדות ופולקלור ונתפתחה לידם ספרות ענפה ומנהגים מיוחדים. לקבר הצדיק יוחסו סגולות יוצאות דופן. יש מהם שנחשבו לאתרי מרפא, ואחרים שימשו כמקום שמילא אחר משאלות הלב של מאמינים או להתגשמות מאוויהם, ומקור השראה למעשים יוצאי דופן. עדויות על הצלחות הריפוי או התגשמות הנבואה המשיכו והוסיפו לקדושת המקום. הטקסים באתרי הקודש נשאו אופיי מיוחד, ולעיתים אף נכתבו תפילות והודיות מיוחדות לכבודם.   ארץ ישראל הייתה ידועה מאז ומתמיד במספר הרב של  אתריה המקודשים לנוצרים, ליהודים ולמוסלמים. בעבודה זו אבקש לבחון את המקומות הקדושים מסוג קברי צדיקים בדת היהודית. אבחן את המקורות העתיקים של התופעה, את אופייה ואת הביטויים שקיבלה בספרות  היהודית בארץ ישראל.