מחוננת בקרב ילדים – המשמעות היום יומית ודרכי התמודדות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 16332
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

סמינריון דידקטי בנושא:
מחוננת בקרב ילדים – המשמעות היום יומית ודרכי התמודדות תוכן מבוא  1
1 . סקירת ספרות  2
1 .1 מחוננות מהי?. 2
1 .2  מהי אינטליגנציה?. 4
1 .2.1 מבחן בינה – סימון 5
1 .2.2 מבחן וקסלר. 6
1 .3 ילדים מחוננים ומערכת החינוך בישראל. 8
1 .4 השפעת המחוננות בגילאים השונים. 9
1 .5 השפעת המחוננות אצל מתבגרים. 10
1 .6 מחוננת – יתרונות מול חסרונות. 11
2 . מתודולוגיה  12
2 .1 פרדיגמות. 12
2 .2 חקר המקרה. 16
3 .4 עקרונות ניתוח נתונים. 23
3 .5 אתיקה. 27
3 .6 מהימנות. 29
3 . ניתוח ודיון בממצאים  31
4 . סיכום  34
5. מסקנות והמלצות  35
ביבליוגרפיה  36
נספחים  37
נספח 1. השאלון. 37
נספח 2. הראיונות. 39
נספח 3. תצפיות  52
מבוא
למלה "מחוננות" יש בשפות שונות משמעות של "מתנה". בעברית – חונן – משמעו הוענק. בשפות הלטיניות משמעות המלה היא "כשרון- מעל", מאחורי משמעות זו עומדת ההכרה שהמחוננים אומנם כשרונים יותר, ואכן במילון אבן- שושן מוגדרת המלה "מחונן" כמוכשר מאוד.       אומרים, שעתידה של ישראל תלוי במידה רבה בטיפוח ילדים מחוננים, כי משאבים אחרים אין לה. (גליה גוטמן, "ראש טוב"). בעבודה זו ננסה לענות על מספר שאלות יסוד הקשורות למושג מחוננות. תחילה ננסה להגדיר מחוננות מהי?
כדי לענות על שאלה זו נאלץ לבחון שלב אחד אחורה ולענות על השאלה אינטליגנציה מהי. לאחר שנענה על שאלות אלו ונוכל למצוא הגדרה למחוננות, ננסה להבין לעומק את הילד המחונן.
האם חייו פשוטים יותר ? האם קשים יותר? האם הוא עצמו רואה במחוננות יתרון או חסרון? אם הייתה בידו האפשרות להחליט – האם היה רוצה להיות מחונן?  כיצד משתלבים ילדים אלו במערכת החינוך? בצבא?
במעגל בעבודה? ועוד ננסה לראות מהו המצב בישראל.  מהם בתי הספר למחוננים בישראל. מהם המשאבים המוקצים להם? כמה מסגרות יש בארץ המשלבות ילדים מחוננים בתוכם?
ננסה לנתח את מאפייני הילד המחונן ולבדוק מה עדיף – חינוך בכיתות רגילות או בכיתות מיוחדות? ננסה לערוך השוואה בין היתרונות לחסרונות  של המחוננות והשפעותיה כיצד היא משפיעה על הילד  בחיי היום יום,  ננסה לבחון באיזה גיל מאבחנים ילד מחונן, מה קורה איתו בתקופות גיל שונות: גיל הגן, בית הספר ומחונן בוגר. נדון בבעיות, בקשיים הן הרגשיים והן החברתיים. נדון בהצלחות ובכישלונות  שנוחלים במרוץ היום יומי של הילד המחונן. בנוסף נבדוק את התמודדות וקשיי ההורים בטיפוח וגידול ילד מחונן. נבדוק האם יש מענה הולם למחוננים בארץ, האם יש מספיק מוסדות והאם מוקצים מספיק משאבים לילידם המחוננים, היכולים – עם רמת עזרה מסוימת –להפוך לכוח חשוב ותורם במדינת ישראל.  נבדוק את היבטי המחוננות מכיוונים שונים, ונשוחח עם ילדים מחוננים , הוריהם ומוריהם וננסה להבין – האם שווה להיות מחונן ?
שאלות המחקר שאלת המחקר המרכזית בעבודתנו היא כאמור מחוננת של ילדים – המשמעות היום יומית ודרכי התמודדות. יחד עם זאת, נבדוק בעבודה זו את השאלות הבאות:
·         כיצד מתמודדת מערכת החינוך עם ילדים מחוננים? או: מהי גישתה של מערכת החינוך לנושא המחוננות.
·         כיצד משפחות מתמודדות עם ילדים מחוננים?
·         כיצד ילדים מתמודדים עם מחוננות?
·         במה באה לידי ביטוי המחוננות? ·         האם ילדים מחוננים "מאבדים את ילדותם" עקב היותם מחוננים?