עבודה סמינריונית - כיצד השימוש בתגמולים משפיע על שיעור ההיענות בסקרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 6358
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

מטלה סמינריונית בקורס:

1 0350 – מתודולוגיה של סקרים בנושא:
תגמולים בסקרים כיצד השימוש בתגמולים משפיע על שיעור ההיענות בסקרים שם המדריך: מגישה: תוכן עניינים

1 .        מבוא. 3
2 .        שיעור ההיענות.. 4
2 .1         הגדרתו וחשיבותו 4
2 .1.1             מגמות.. 4
2 .2         טעות והטית אי השבה.. 5
2 .3         הסיבות לאי השבה.. 5
2 .4         שיעור היענות לפי שיטות איסוף. 6
3 .        תגמולים.. 8
3 .1         יתרונות וחסרונות.. 8
3 .2         הסוגים השונים.. 8
3 .3         העיתוי של התגמול. 9
3 .4         תכונות דמוגרפיות.. 10
4 .        השפעת התגמול על שיעור ההיענות לפי שיטות איסוף הנתונים.. 12
4 .1         דואר. 12
4 .2         אינטרנט. מנהל עסקים
4 .3         פנים אל פנים.. 17
5.        דיון 18
6 .        סיכום ומסקנות.. 20 7.        ביבליוגרפיה.. 21

1 .    מבוא
סקר הינו כלי אפקטיבי לזיהוי צרכים ומגמות חדשים והוא מאפשר לחזות את השינויים בעמדות, בתנהגויות ובהעדפות. סקרים הם חלק בלתי נפרד מתהליך קבלת החלטות ולכן יש חשיבות רבה לקבל תוצאות המשקפות את הערכים האמיתיים. אחד הקריטריונים החשובים בסקרים הינו שיעור ההיענות. החוקרים משתמשים במספר רב של דרכים על מנת להקטין את שיעור האי השבה  ,Rose, D. S., Sidle, S.
D., & Griffith, K. H) 2007). בעבודה הזו, נתמקד באחת מהן – שימוש בתגמולים.
שיטת המחקר שבה נשתמש על מנת לבחון את נושא העבודה הינה סקירה ספרותית אשר מטרתה היא להבהיר את הבעיה ולכוון לפתרונה. בעזרת המאמרים האקדמאיים, נקשר בין הידע התיאורטי לנושא – כיצד שימוש בתגמולים משפיע על שיעור ההיענות בסקרים. חשוב לציין כי עבודה זו עוסקת בסקרים ששיטות איסוף הנתונים שלהם הינם דואר, אינטרנט ופנים אל פנים.
בחירת נושא זה, הינה מתוך האמונה כי מתן תגמולים בסקרים עשוי להעלות את שיעור ההיענות, אולם, ייתכן והשימוש בהם משתנה ממצב אחד למצב אחר. כפי שציינו, הנושא חשוב, שכן שיעור היענות מספק הינו תנאי הכרחי לתקפות המחקר. בנוסף לכך, הנושא מסקרן מאחר והוא מגלה כיצד ומדוע תמריץ משפיע על בני אדם. איך בן אדם מתייחס לתגמול? האם הוא מתייחס אליו כפיצוי על השקעתו ולכן מילוי הסקר נתפס כמטלה או האם הנחקר עונה מתוך רצון לרצות את החוקר על כך שתגמל אותו? לפי Ryu, E., Couper, M. P., & Marans, R. W (2006), השימוש בתגמולים נפוץ מאוד אך הקושי הינו בלקיחת החלטות הקשורות לתגמול, כלומר כיצד ובאילו סוגי תגמול להשתמש. האם תגמול כספי משפיעה לטובה יותר מאשר תגמול שווה כסף? האם אדם מעדיף לקבל סכום נמוך לפני הסקר או סכום גבוה יותר לאחר מילוי הסקר? השאלות האלה מרתקות אותי מפני שהן מעוררות שאלות הקשורות לא רק למתודולוגיה של סקרים אלא גם לפסיכולוגיה ולחשיבה האנושית.