הצעת מחקר- קשרים אישיים וזוגיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5566
מספר מקורות 83

תקציר העבודה

הצעת מחקר- קשרים אישיים וזוגיות תוכן עניינים
קשרי חברות קשרי זוגיות ותיאורית ההתקשרות איכות חיים והקשרה ליחסים בין אישיים דימוי עצמי והקשרו ליחסים בין אישיים תחושת קוהרנטיות והקשרה ליחסים בין אישיים שאלות המחקר לבחינה באמצעות המתודולוגיה האיכותנית השערות המחקר לבחינה באמצעות המתודולוגיה הכמותית שיטת המחקר ביבליוגרפיה משנות השבעים ואילך תופס המושג איכות חיים מקום מרכזי יותר ויותר בתיאוריה ובמחקר כאחד.
דיסציפלינות שונות פסיכולוגיה, כלכלה, רפואה ועוד עושות שימוש במונח, כשכל אחת מהן מוסיפה זווית התבוננות משלה (ברנשטיין, 2011).
המחקר הנוכחי יעסוק בקשרי זוגיות ויתמקד בנקודת מבטם ביחס למאפייני הקשר, למשמעויות שלו עבורם ולתנאים הנחוצים לבניה ושמירה על קשרים קיימים.
הגישה התיאורטית המנחה את המחקר היא הגישה ההומניסטית, על פיה יש לראות בקשרים בין אישיים וביניהם קשרי זוגיות מרכיב בסיסי מזכויותיו של הפרט לבחור את דרכו ולחתור למימוש עצמי ולאיכות חיים.
איכות החיים, על פי גישה זו, נושאת בתוכה כבוד אינהרנטי לפרט ומבוססת על העמדה שכל אדם, גם המוגבל ביותר, זכאי לחיים מלאי מובן, תוכן ויחסים בין אישיים משמעותיים (Carter, Hughes, Guth & Copeland, 2005  ( עבור רבים מאתנו זוגיות היא  משאלת לב ומטרתה ליצור אינטימיות, קירבה וקשר עמוק עם בן/בת הזוג ( וינברגר,  2007) בהתאם, עבור רבים באוכלוסייה הכללית, הבחירה להתנסות ואולי אף לחיות בזוגיות, היא אופציה לגיטימית ופעמים רבות רצויה .
ברוח התיאוריה הפוזיטיבית המתארת את המצב כפי שקיים (  Yuengert, 2004 ; Aldrich, Alt & Lupia,
2 007 )  ובהתבסס על נקודת מבטם של אנשים החיים בזוגיות, יציגו ממצאי המחקר הנוכחי בהיבט התיאורטי עדויות:
 למאפייני הקשר הזוגי כקשר ייחודי עבורם ; לדמיון שקיים בין זוגיות כמושג תיאורטי, לבין האופן בו הם חווים ומתארים את הקשר הזוגי בו הם מצויים ; לתנאים הנחוצים ליצירה של קשרי זוגיות בקרב אנשים ; ולרווחים של החיים בזוגיות עבורם.
המחקר יתבסס על הפרדיגמה הקונסטרוקטיביסטית.
על בסיס הגישה הפנומנולוגית, מציע המחקר הנוכחי הזדמנות "לשמוע את קולם" של אנשים החיים בזוגיות, תוך דגש בחוויה ובמשמעות הסובייקטיבית שניתנת על ידם להתנסות הזוגיות.