סמינריון גמר- בעיית הדיור בישראל -ציון גבוה ביותר

תקציר העבודה

בעיית הדיור בישראל מבוא
1
דיור – זכות אדם?
4
א. מבוא
4
ב. קשיים להשיג דיור נאות בהישג יד
6 התייקרות מחירי הדיור בישראל
1 0 א. ניתוח שוק הדיור
1 0 ב. מהם גורמים אשר משפיעים על מחירי הדיור?
1 0 ג. השלכות
1 2
ד. המשבר הפיננסי העולמי והשלכותיו על ישראל מנהל עסקים ה. האם לפנינו "בועת נדל"ן"?
משפטים מדיניות הדיור בישראל
1 7
א. מבוא
17
ב. עידוד בעלות על דיור בעולם
1 8
ג. השכירות הסוציאלית
2 2
ד.סיוע לשכר דירה בשוק החופשי
2 3
התמודדות עם מצוקת הדיור
2 5
4 .א פתרונות של הפרטים
2 5
1 ) קבוצות רכישה
2 5
2 )שכירות במקום בעלות
3 0
4 .ב פתרונות ממשלתיים
3 2
1 )עידוד בנייה בפריפריה
3 2
2 ) דיור "ציבורי" באספקה פרטית
3 3
3 ) בנייה להשכרה באמצעות מתן תמריצים ממשלתיים
3 4
4 )רפורמה במנהל מקרקעי ישראל
3 7
5)רפורמה בשוק המשכנתאות
4 3
6 )"פינוי-בינוי" 55
סיכום 58
ביבליוגרפיה
6 2
הפרק הראשון מציג הגדרת זכות לדיור וההכרה בזכות זו במדינת ישראל ובעולם. תתואר המחאה החברתית במדינת ישראל ביולי 2011 עקב מצוקת הדיור.
הפרק השני ינתח את עליית מחירי הדיור בישראל מצד הביקוש ומצד ההיצע. תיבחן השפעת המשבר הפיננסי בעולם בסוף 2007  על כלכת ישראל בכלל, ועל שוק הדיור, בפרט, יצוינו מספר השלכות חברתיות וכלכליות של המגמות בשוק הדיור.
הפרק השלישי דן במדיניות הדיור בישראל. יש אמצעים העומדים לרשות הממשלה להתערבות בשוק הדיור. אבחן את המניעים השונים לתמיכה בחזקת המגורים של בעלות בדיור בישראל ובעולם וכן את המגבלות של מדיניות זו בהתייחס לקבוצות ההכנסה החלשות. תוצג מדיניות עידוד בעלות הדיור שנהגה בישראל בשנות ה-90 והשפעותיה. יפורטו דיור ציבורי וסיוע בשכר דירה ויתרונות וחסרונות של אלו. פרק רביעי יפרט אמצעי התמודדות עם בעיית הדיור. תופעת התארגנות אנשים לצורך רכישת מגרש, והקמת פרויקט בנייה משותף עליו, יחד עם זאת, בשל החיסכון הכלכלי קבוצות הרכישה מציעות מחיר גבוה יותר בעבור הקרקע, ועל כן התוצאה עשויה להיות ייקור הקרקעות. תיבחן הטענה כי כלכלית, יש עדיפות לבחירה במודל דיור של שכירות על מודל בעלות. ייבחנו אמצעי המדינה להתמודדות בבעיית הדיור כרפורמה במנהל מקרקעי ישראל.
בפרק הבא יתואר מצב שוק המשכנתאות בישראל, גורמים עיקריים לריבוי כשלי פירעון משכנתא ואמצעי הממשלה להסדרת שוק הדיור שנועדו להגדיל את ההיצע, כמו חקיקה בהתחדשות עירונית ,פינוי – בינוי, עידוד בנייה בפריפריה, תמריצים לבנייה פרטית ודיור ציבורי באספקה פרטית.