שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 15477
מספר מקורות 48

תקציר העבודה

חקר מוגבלויות ואוכלוסיות מיוחדות שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה סקירת ספרות טבת תשע"ו                                               ירושלים                                             דצמבר 2015 תוכן עניינים

1 . מבוא   1

2 . תפיסות פילוסופיות בנושא שילוב  1
2 .1 התפיסה העומדת בבסיס רעיון השילוב  1
2 .2 המודל ההתנהגותי – עקרון הנורמליזציה  2
2 .3 המודל ההומניסטי-חינוכי 3
2 .4 השמת ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוך שונות – הגדרות ומודלים   3
א. מודל הזרם המרכזי של השילוב (mainstreaming) 3
ב. מודל האינטגרציה (integration) 4
ג. מודל ההכללה (inclusion) 4
ד. שלבים בהיסטוריה של מודל ההכללה  5

3 .  מדיניות השילוב באירופה ובארצות-הברית   5
3 .1 חקיקה בנושא שילוב  6
3 .2 אבחון והשמת ילדים עם מוגבלויות במדינות שונות   8
א. תהליך האבחון של ילדים בעלי מוגבלויות   8
ב. מאפיינים ושלבים באבחון 8
ג. שיתוף הורים בתהליך קבלת החלטות   9
3 .3 מסגרות אפשריות לילדים בעלי צרכים מיוחדים   9
3 .4 המדיניות התקציבית של השילוב  11

4 . חינוך מיוחד ושילוב בישראל – התפתחות היסטורית ומסגרות שילוב  12
4 .1 תקופת טרום חוק החינוך המיוחד – פעולת מוסדות החינוך הרגיל והמיוחד  13
4 .2 הגדרת הילד המוגבל  13
4 .3 חוק החינוך המיוחד (1988) מנהל עסקים
4 .4 סוגיות בנושא השילוב בישראל  מנהל עסקים
4 .5 תכנית האב ליישום חוק חינוך מיוחד  16
א. עקרונות הייסוד ליישום החוק   16
ב. סלי שירותים לילדים עם הצרכים המיוחדים   16
ג. מרכזי התמיכה האזוריים   17
ד. דיון וסיכום   18
5. מודל ההכללה – עקרונות ואופן פעולה  21
5.1  מודל ההכללה – היבטים הוראתיים וחינוכיים   21
א. מתכונות שונות של שילוב ילדים מוגבלים בבית-הספר הכוללני 22
ב. גישות להוראה ותכנון תכנית לימודים בבית-הספר הכוללני 22
ג. מטרות לימודיות וחינוכיות לילדים מוגבלים המשולבים בבית-הספר הכוללני 24
ד. דרכי ההערכה בבתי-הספר הכוללניים   24
ה. תכנון סביבת ההוראה 
5 ו. תכניות עזר להכללה 
5 5.2 מודל הכללה:
בית-ספר-קהילה-משפחה  27
5.3 רעיון ההכללה – סיכום   28

6 . שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה – יתרונות וחסרונות   30
6 .1 השלכות השילוב על התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים   30 א. השלכות השילוב על הישגים לימודיים   30 ב. השלכות חברתיות של השילוב  31
6 .2 השלכות השילוב על המורים והתלמידים בכיתה  32
6 .3 שילוב יעיל – כיצד?  33
א. שילוב חברתי 34
ב. הכשרת מורים רגילים לקראת התמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים   35
ג. תשתית פיזית וארגונית לשילוב בבית-הספר  36
7. סיכום   36
ביבליוגרפיה  39

1 . מבוא
מטרתה של עבודה זו היא לסכם את הספרות המדעית העוסקת בשילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה. אוכלוסייה זו כוללת ילדים בעלי פיגור שכלי, ילדים בעלי הפרעות רגשיות-התנהגותיות, תלמידים בעלי ליקויי למידה אורגניים, תלמידים בעלי ליקויי חושים, ילדים עם נכויות פיזיות ותלמידים החולים במחלות כרוניות שונות. הסקירה מתמקדת בהצגת מודלים של שילוב על היבטיו השונים, ומחקרים מרכזיים העוסקים בסוגיית השילוב והשלכותיו.
בתחילת הסקירה תובא בפני הקוראים התפיסה הפילוסופית העומדת בבסיס רעיון השילוב, ויישומה של תפיסה זו בעזרת שני מודלים: המודל ההתנהגותי והמודל החינוכי. כמו-כן, יוצגו שלושה זרמים היסטוריים הנוגעים לשילובם של ילדים מוגבלים במערכת החינוך הרגילה. הפרק השלישי של הסקירה יעסוק במדיניות השילוב באירופה ובארצות-הברית, תוך הדגשת נושאי החקיקה והמדיניות התקציבית בעבור אוכלוסיית הילדים המוגבלים, וכן אבחון ילדים אלה והמסגרות האפשריות להשמתם. הפרק הרביעי של הסקירה יעסוק בחינוך מיוחד ושילוב בישראל, ובהתפתחות ההיסטורית של מסגרות השילוב השונות בארץ. הפרק החמישי יעסוק בהרחבה במודל ההכללה, המייצג את התפיסה העדכנית במדיניות השילוב. בפרק השישי נדון ביתרונות ובחסרונות של השילוב הלימודי והחברתי לגבי אוכלוסיית הילדים בעלי הצרכים המיוחדים, לאור מחקרים שנעשו בתחום. דיון וסיכום בנושא שילובם של ילדים בעלי מוגבלויות במערכת החינוך הרגילה, והמלצות העולות מהספרות בנוגע לאופן השילוב, יחתמו את סקירת הספרות.
2 –