שיטות מחקר

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 1301
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

שאלות מפורום שיטות מחקר לקראת המבחן שווניות שווניות ותוקף         כדאי מאוד
1 לברר מהי הסוגיה שכל תוקף נוגע אליה, ובכל סוג תוקף – האם הבעיות הן של שונות מקרית (תמ"ס), או שונות שיטתית (פנימי, מבנה) או הכללה (חיצוני, מבנה) – ואז לנסות לענות, ולבסוף בדקי את עצמך.
הבחנה בין סוגי תוקף הממצאים נוסף על כל מה שיש ב"שאלות נפוצות", אולי גם הטבלה הבאה תעזור לכם. היא מסכמת את השאלה העיקרית הנוגעת לכל סוג תוקף, את הבעיה המאפיינת את האיומים על כל סוג תוקף, ואת השפעת החזקת קבוע של מאפייני הנחקרים על כל סוג תוקף תרשים מבחין בין סוגי תוקף הממצאים        תוקף מסקנה סטטיסטית: האם יש קשר בין הבמ"ת למ"ת (או: האם יש שונות שיטתית במ"ת בין הקבוצות הנבדלות בערכי המב"ת?)                            תוקף פנימי: האם המב"ת הוא שגרם לשונות השיטתית במ"ת?
                    תוקף מבנה: שאלת טיב ההגדרות האופ' – האם הקשר שנמצא במחקר ניתן להכללה לרמה התיאורטית (ולהגדרות אופ' אחרות של המשתנים)?
                           תוקף חיצוני: האם ממצאי המחקר ניתנים להכללה לאוכלוסיות, זמנים ומצבים אחרים?
סוג הבעיה המוצגת בשאלה יש הסבר חלופי לתוצאות – שונות שיטתית טעותית תוקף פנימי – ארטיפקט יש גורם חיצוני לניסוי שמסביר את הממצאים – איומים הנובעים ממשתני נחקר (כמו ברֵרה) או הליך (כמו היסטוריה) תוקף מבנה – קונפאונדינג ההסבר החלופי נובע/קשור בהגדרה האופרציונלית עצמה. ההגדרה התצפיתית מכילה באופן אינטגרלי משתנה תיאורטי נוסף, שיכול להסביר את הממצאים. קשור בהגדרה אופרציונלית בעיית הכללה – זה נכון במחקר זה כפי שהוא נערך, זה לא יהיה נכון ב- אחרים תוקף חיצוני בעיית הכללה של ממצאי הניסוי מעבר למשתתפי המחקר, מעבר למועד שבו הוא נערך, ומעבר למקום/מצב שבו הוא נערך.
תוקף מבנה – חוסר מיצוי בעיית הכללה מההגדרה האופרציונלית שהשתמשנו בה במחקר, להגדרה אופרציונלית אחרת, של אותו משתנה תיאורטי. קשור בהגדרה אופרציונלית השפעה של איפוס שונות של משתנים הקשורים למאפייני נחקר (גיל, מין, השכלה וכו')- בעיקר מצמצם שונות מקרית תוקף מסקנה סטטיסטית מתחזק בעקבות איפוס שונות. יש פחות הטרוגניות של  נבדקים,  ויהיה קל יותר לזהות אפקט טיפולי תוקף חיצוני ייפגע בעקבות איפוס שונות. בעיה להכליל לאנשים עם מאפיינים אחרים. איום אינטראקציה בין ברִֵרה לבין הטיפול הניסויי.
תוקף פנימי מתחזק כיוון שנמנע הסבר חלופי שקשור במשתנים שהוחזקו קבוע. [במערך ניסויי אמיתי זה מיותר כי הקצאה מקרית מונעת את זה ממילא] תוקף מבנה לא מושפע. זה לא קשור בהגדרה אופרציונלית החזקת קבוע והקשר למשתנה התלוי   אני מבקשת להתייחס באופן עקרוני למה ששרה כתבה, בלי להיכנס לוויכוח אם המשתנים המדוברים כן או לא קשורים לביצוע בבחינה. אני מתכוון לתגובה הראשונה של נירית. את האחרונה —