מבוא לחשיבה חברתית

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 2679

תקציר העבודה

בס"ד   מטלת מנחה  12 – מבוא לחשיבה חברתית (1) (א)  סיכום היעדים:
יעד ראשון: טבע וחברה בנושא האינטליגנציה – רמת האינטליגנציה אינה רק עניין של גנים אלא מושפעת הן מגורמים מולדים/ביולוגיים והן מגורמים חברתיים (טיפוח סביבתי/חברתי). כלומר, עלינו להתמקד באינטראקציות שבין גנים, בני אדם וסביבתם החברתית והטבעית. לפיכך, הטבע הפנימי, המתגלם בגנים, איננו מבנה בלעדי החורץ את עתידנו. במקום זאת אפשר לראות במטען הביולוגי שירשנו מערכת של אילוצים אפשריים, אבל בעת ובעונה אחת גם משאב, היכול לאפשר לנו לחיות את חיינו בדרכים מגוונות ורב צדדיות. במילים אחרות, זה מבנה המשאיר גם מרווח לפעולה מצדנו.
יעד שני: המחשת חשיבות נושא האינטליגנציה: אנו כחברה, שמאמינה כי אינטליגנציה הינה שילוב של חברתי וגנטי, יכולים לנסות לשפר ולטפח את החלשים יותר. (זה למעשה מאפשר לנו לבחון את המנגנונים שבאמצעותם הפן הטבעי והביולוגי קשור בקשרי גומלין עם הפן החברתי). אמנם ברור שהמטען התורשתי מנבא הבדלים בכישורי למידה ובאינטליגנציה, אבל אין הוא מכריע את התפתחותו של אדם כלל ועיקר.                                                                                             הרי אם היינו מגיעים למסקנה כי אינטליגנציה הינה מולדת בלבד, ונקבעת ביום הלידה, אז אין לנו הרבה מה לעשות כחברה.
אולם, אם אנו מגיעים למסקנה כי רמת האינטליגנציה של ילד הינה גם מולדת וגם חברתית, ונראה כי מצב סוציואקונומי יכול להשפיע על כך, אנו כחברה נדאג לשפר ולטפח זאת לאותם ילדים. כל זה נכון גם לגבי זהות מגדרית, גם היא תוצאה של טבע וחברה: אם בעבר נטו לומר שהשוני בין הגבר לאישה הינו מולד ואין כאן השלכות חורגות, ומטבעה של אישה להתנהל באופן מסויים כי זו הגנטיקה שלה, כיום זה כבר לא נכון, כי כיום, אנו יודעים כי לא הכול מולד אלא גם חברתי, ובכך הזהות המגדרית של אשה וכל הנלווה לכך (תעסוקה, השכלה)…