דמוקרטיה וביטחון לאומי בישראל 10509

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 2061
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1:
מצב חירום הנו מצב בו מדינה עומדת בפני איום קיומי או סכנה לביטחון המדינה ובהתאם לכך היא נוקטת באמצעים או בעקרונות שלא הייתה נוקטת בהן אלמלא מצב החירום. במצב חירום המדינה תהיה מוכנה "להקריב" את הדמוקרטיהולפגוע[M1]  בזכויות רבות של האזרח, לרבות הזכות להפגין, חופש הביטוי, חופש העיתונות וזכויות נוספות. מצב חירום מוגבל בזמן וזאת מכיוון שישנה פגיעה באזרח כתוצאה מהפעלת מצב זה.
קיימים מספר סוגים של מצבי חירום:
שאלה 2:
הבולטות הביטחונית במדינת ישראל הייתה קיימת מאז קום המדינה ועד לימים אלו, ונדמה לחלק מהאנשים שהמדינה הופכת ל"מדינת ביטחון" עם כל יום שעובר[M2] . בתשובתי אציג את דגמים – דגם "חברה צבאית-חברה אזרחית" ודגם "הרשת הביטחונית" אשר שיקפו בעבר בדיוק כשם שהם משקפים בהווה את מצבה של מדינת ישראל.
אורי בן אליעזר מציג בדגם "חברה צבאית-חברה אזרחית" את היחסים שבין החברה לבין הצבא, בראייתי, דגם "הרשת הביטחונית" הוא הדגם המיטיב לתאר את מצבה של מדינת ישראל בעשור האחרון ואף למעלה מכך. ניתן לראות כי הצבא מקודש במדינה. כקצין ולוחם במילואים, זכורה לי התקופה שגויסתי בצו 8 בעת מבצע "צוק איתן". מרבית השיח הציבורי היה סביב כמות החיילים שעלולים להיהרג במבצע, דבר שמעיד אולי יותר שאלה 3[M3] :
הפיקוח החוץ מוסדי הנו למעשה פעילותן של קבוצות אזרחיות, תנועות חברתיות וגורמי תקשורת הפועלים מול מוסדות המדינה או באמצעותן, וזאת על-מנת לפקח על הצבא ולרסנו במידת הצורך. ארגונים ותנועות אלו פועלים בשל תחושתם שמוסדות הפיקוח לבדם אינם מצליחים לפקח ולכסות את כל התחומים הנדרשים כדי ליצור פיקוח יעיל ואיכותי על מערכת הביטחון.
גורמי הפיקוח החוץ מוסדי נכנסו ביתר שאת לתודעה הלאומית והציבורית לאחר מלחמת יום הכיפורים. פיקוח זה התפתח מתוך יוזמות של ארגונים פרטיים ושל קבוצות המבצעים סוגים שונים של פיקוח על הצבא ועל מערכת הביטחון, כאשר לא מדובר על פיקוח במסגרת תפקיד שאלה 4:
דמוקרטיה מתגוננת הנה התגוננות המדינה מפני איום מבית. משמע, איום פנים מדיני של מפלגות, תנועות וקבוצות אנטי-דמוקרטיות הפועלות  [M1]מה באשר לפיקוח האזרחי על הביטחון?
 [M2]הרחב בנקודה זו.  [M3]תחילה יש להסביר מדוע נחוץ פיקוח אזרחי ולומר כמה מילים על הפיקוח המוסדי.