פסיכולוגיה פיזולוגית!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2015
מספר מילים 660

תקציר העבודה

פסיכולוגיה פיזיולוגית: ממ"ן 12
תשובה שאלה ב
1 ג
2 ג
4 ד 5
ב
6 ב 7
ג
8 ב 9
ב
1 0 ג
1 1
ב
1 3
א
1 4
ג
1 5
ב
1 6
א
1 7

3 .א. המוח מכיל שורה של  חדרים חלולים המחוברים זה לזה ומלאים ב  CSF(נוזל המוח והשדרה).
הגדולים שבינהם הם החדרים הצידיים (או החדר הראשון והשני) המחוברים לחדר השלישי הנמצא במישור האמצע של המוח (במרכז הדיאנצפלון), דופנותיו מחלקות את האיזור המוחי שמסביבו לשתי מחציות סימטריות. החדר הרביעי נמצא בין המוחות לבין צדו הגבי של הגשר במרכז הטלאנפלון, תעלת המוח היא צינור ארוך המחבר בין החדר השלישי לחדר הרביעי.
ה CSF- נוזל המוח והשדרה מיוצר במקלעת הדמים של החדרים הצדיים וזורם אל החדר השלישי בו גם מיוצרות כמויות של נוזל זה. הנוזל זורם דרך תעלת המוח לחדר הרביעי שם מיוצר עוד מהנוזל.  הנוזל יוצא מהחדר הרביעי דרך פתחים קטנים המתחברים עם החלל התת קורי המקיף את המוח. דרך החלל התת קורי זורם הנוזל סביב כל מערכת העצבים המרכזית ומשם נספג אל מחזור הדם דרך גבשושי קרום הקורים.
ב. בבדיקת הדמיה מוחית עשוי להתגלות מצב ידוע הנקרא "הידרוצפלוס חסימתי", מצב בו תעלת המוח של מלכישוע צרה מידי ואינה מאפשרת זרימה תקינה של נוזל CSF לחדר הרביעי ובהמשך לניקוזו. בעקבות חסימה כזאת מתגבר מאוד לחץ הנוזלים בחדרים, הרי שמקלעת הדמים ממשיכה ליצר את הנוזל, החדרים מתנפחים, דופנותיהם מתרחבות ובסופו של דבר נראה מצב של היקף ראש גדול במיוחד.  ייתכן גם מצב של גידול המתפתח במוח האמצעי העלול ללחוץ על תעלת המוח ולחסום את זרימת הנוזל דרכה.
בכדי לטפל בבעיה של מלכישוע נבצע ניתוח בו נקדח נקב קטן בגולגולת ונחדיר צינורית ניקוז אל אחד מחדרי המוח. הצינורות יועברו מתחת לעור ויחוברו אל שסתום לחץ שיושתל בחלל הבטן של מלכישוע. כשהלחץ בחדרי המוח יתגבר, השסתום יאפשר לנוזל להשתחרר אל חלל הבטן ומשם יספג במחזור הדם. –