פסיכולוגיה פיזולוגית!!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 98
שנת הגשה 2015
מספר מילים 836

תקציר העבודה

פסיכולוגיה פיזיולוגית: ממ"ן 13
תשובה שאלה ב
1 ג
2 א
3 ד
4 ג 5
ג
6 ב
8 ד 9
ג
1 0 ד
1 1
ד
1 2
א
1 3
א
1 4
ב
1 5
ג
1 6
7. א.
טירוזין כידוע הינה חומצה אמינית חיונית, מולקולת הקדם העיקרית של הנוירוטרנסמיטרים (או הנוירומודולטורים) הקטכולאמינים דופמין ונוראפינפרין.
הטירוזין עובר שינויים קטנים, כל שינוי מבוצע על ידי אנזים אחר הגורע או מוסיף בעזרת תהליכים ביו-סינתטיים יהפך לדופמין בנוירונים הדופמינרגיים ולנוראדרנלין בנוירונים האדרנרגיים הנמצאים במוחו של שבתאי.
אסביר בקצרה את הביוסינתזה שלהם, הטירוזין קושר אליו קבוצת הידרוקסילאז בעזרת האנזים טירוזין הידרוקסילז והופך למולקולת אל-דופה, לאחר מכן מאבדת המלקולה קבוצת קרבוקסיל בהשפעת פעילות האנזים דופה דקרבוקסילאז והופכת לדופמין. סינתזת  הנורואפינפרין מתרחשת בשלפוחיות המתמלאות בדופמין, ואז הדופמין נהפך לנורואפינפרין בהשפעת פעילות האנזים דופמין בתא  הידרוקסילאז המצרף לדופמין קבוצת הידרוקסילאז.
ייצור הדופמין  אצל שבתאי ישפיע על תפקודים כגון תנועה, קשב, למידה והשפעות מחזקות של סמים ממכרים (כמויות גבוהות של דופמין עלולות לגרום אף לסכיזופרניה, נפילות בקשב, התמכרות וכו').
האזורים המוחיים שיושפעו בעיקר מייצור הדופמין יהיו המערכות של נוירונים דופמינרגיים, שלוש החשובות שבהן יוצאות מהמוח האמצעי (החומר השחור ואיזור הטגמנטום הגחוני) והם:

1 7.
א.  החוקרים יכולים להשתמש בשיטת האוטורדיוגרפיה, בה יזריקו לעכבר את האנזים X  באופן רדיואקטיבי. בגלל שאנזים זה מעורב בתהליך יצירת הנוירוטרנסמיטר, הוא נקלט בתאים הרלוונטיים. באזורים עליהם הנוירוטרנסמיטר הזה פועל ייקלט החומר הרדיואקטיבי בכמות הגדולה ביותר. לבסוף יפרסו את המוח, יניחו אותו על זכוכיות נושאות של מיקרוסקופ, יצפו אותו בתחליב צילום, כעבור שבועות יפתחו את הזכוכית (כפי שמפתחים סרט צילום), אזורי המוח הפעילים ביותר יכילו רדיואקטיביות בשיעור גבוה ונוכל לראותה ככתמים שחורים בתחליב הצילום. ובכך לראות היכן נוצר הנוירוטרסמיטר החדש במוח העכבר.
ב. החוקרים יכולים להשתמש בשיטה אימונו-ציטוכימיות, שיטה זו הינה שיטה היסטולוגית שבה משתמשים בנוגדנים –