יחב"ל

תקציר העבודה

קורס: מושגי יסוד ביחסים בין-לאומיים מספר קורס: 10205
סמסטר: ב2016
מטלת מנחה (ממ"ן)  12
שאלה 1
ישנם ארבעה גורמים עיקריים המשפיעים על מדינות בקביעת התנהגותם במדיניות החוץ, בחלק זה אפרט את אותם הגורמים  ולאחר מכן אדון בחשיבותם למדינות הצפון לעומת חשיבותן למדינות הדרום, לפי סדר.
מיקום גיאו-אסטרטגי:
 מיקומה הגיאוגרפי, נתוני אקלים, שכנותיה (בין אם חברות או עויינות), דרכי המסחר הפנויות לה או המתרחשות בקרבתה, כל אלו נתונים גיאו-אסטרטגים אשר יכולים לסייע בהתנהלות החוץ של מדינה.
הקרבה לים מאפשרת למדינות עצמאות ליצירת קשרים עם שחקנים אחרים, שימוש במשאבי הים, ייבוא וייצוא סחורה (בין היתר תיירות) ושימוש במשאבי הים המהווים חומרי גלם חיוניים כגון נפט. קרבת המדינה לים מספקת "מוצא" מן המדינה למרחב הפתוח, ומבחינה צבאית מציעה דרך נוספת להעברת כוחות ודברי לחימה (זאת בנוסף לאוויר וליבשה). בנוסף מוצא זה אל הים מאפשר למדינה תקשורת רחבה יותר עם שאר מדינות העולם שתואיל לה בפיתוח קשרים חברתיים, כלכליים וצבאיים.  מיקומה הגאו אסטרטגי יכול להעיד האם מדינה היא מדינת חיץ, אשר מהווה מעין חוצץ בין שתי מדינות או יותר, לרוב יריבות.
מדינות חיץ חוות תקופות רגיעה ובטחון בעיתות שלום אך איום וסכנה ממשיות בעתות סיכסוך ומלחמה בין אלו. היותה של מדינה מדינת חיץ, משפיעה על מדיניות החוץ שלה (מתוקף היותה מדינת חיץ תוכל בין היתר לבחור צד בסכסוך או להצהיר על ניטרילות). מדינות עשויות להיות מדינות שוליים, זאת אומרת מדינות הנמצאות תחת חסותם של מדינה חזקה מהן או אשר נמצאות בשטח הנמצא תחת השפעה של מדינה חזקה יותר. גודלה של המדינה מהווה חשיבות רבה בתפיסת העצמה שלה, זאת למרות שהגלובליזציה הפכה את המרחקים "לקצרים יותר", בין אם לתנועה אזרחית או צבאית. תפיסה זו של עוצמה על פי שטח מוגבלת על יד פיזור האוכלוסין ביחס לשטח המדינה.
תנאי האלקים במדינה משפיעים גם הם על מדיניות החוץ שלה, זאת מכיוון שאלו מעידים על אורח חיי האוכלוסיה והיכולת של כוחות צבאיים לפלוש לשטחה. היכולת של מדינות שונות להפעיל טכנולוגיות מתקדמות במרחב החלל מספקת לאלו ייתרון אשר מתרגם לעצמה מדינית.
הון אנושי: "היקף האוכלוסייה ופיזורה, שיעור צמיחתה רמת ההשכלה הממוצעת מידת האטרוגניות הלאומית, הדתית, האתנית וכדומה בתוך המדינה", כל אלו מעצבים את התנהגות המדינה במדיניות החוץ שלה ואף מאפשרים הבנה נרחבת דרך יצירת תמונה מוערכת של התרבות הפוליטית, רמת המורל, הלאומי ואף לעיתים האופי הלאומי. ניתן לשער כי עצמת ההון האנושי של המדינה נקבע ע"י גודל האוכלוסיה, אך הנחה זו לוקה בחסר מאחר ואם מדינה אינה מסוגלת לספק תנאי מחייה ראויים, כדוגמת רמת השכלה,  לאוכלוסייתה זאת עלולה …
עצמה כלכלית העצמה הכלכלית של המדינה, אשר מונה בעינה חלקים שונים, משקפת את עמידותו ומידתו של המשק אשר ברשותה ומשקפת את תלותה בגורמים חיצוניים. תלות זו באופן ישיר משפיעה על התנהגות המדינה ביחסי החוץ שלה.
ככל שתהייה כלכלת המדינה מפותחת יותר, כך תוכל לרדוף את יעדיה בזירה הבין-לאומית.
לרוב מדינות עשירות פעילות בכלכלה העומית בצורה נרחבת ומשקיעות באינטרס לפיתוח הכלכלי שלהן מחוץ לבית וזאת הרבה מאחר ויש ביכולתן לחתור ולהגן על מטרותיהן. –
  עצמה צבאית יכולתה של מדינה לפעול באמצעות כוח צבאי, רב או פחות, היא גורם המשפיע ישירות על האפשרויות שתשקול בזירה הבין-לאומית וביכולתה לממשן. ככל שתהייה עצמתה הצבאית של מדינה גדולה יותר ניתן כי נכונותה להשתמש בכוח זה תהייה גבוהה בהתאם. היכולת הצבאית המשתנה בין מדינות משפיעה על השיח בניהם ויכולתן להתמקח ולפעול האחת ביחס אל השניה. …
מדינות הצפון
1 – הון אנושי מדינות הצפון הן דמוקרטיות מפותחות אשר מובנות על דעת קהל, האוכלוסיה בוחרת את השלטון ודעתה הרווחת בנושאים שונים מכתיבה את סדר העדיפויות שלה. המדינה הצפונית הדמוקרטית שמה את ההון האנושי שלה כבסיס איכותי לפיתוח שאר מרכיבי העצמה שברשותה.
2 – עצמה כלכלית הכלכלה הנרחבת של מדינות הצפון היא בין היתר תוצר של אוכלוסיה מושכלת ומוכשרת. הכוח הכלכלי של המדינה מאפשר את המשך ההשקעה בהון האנושי. הכח הכלכלי הוא גם המאפשר העיקרי של כוחות הצבא , ומסייע למדינה בהשגת יעדיה בזירה הבין- לאומית.
3 – עצמה צבאית העצמה הצבאית של מדינות הצפון משמשת אותן בביסוס מעמדן,  הכמעט בלתי מעורער, זאת מאפשרת להן לכבוש יעדים, בין היתר יתרונות גאו- אסטרטגים, ולהגן עליהם.
4 – גאו אסטרטגי…