הצעת מחקר לתזה- המעבר לאימהות והשפעותיו על האם ועל הקשר הזוגי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4519
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

הצעת מחקר לתזה- המעבר לאימהות והשפעותיו על האם ועל הקשר הזוגי העבודה המוגשת עוסקת באימהות, ומטרתה העיקרית לקבל הבנה מלאה יותר על השפעת מעבר לאימהות, על הרווחה האישית תוך מיקוד בתחושות ובשינויי איכות וסגנון חיים. המחקר נערך בגישה פנומנולוגיה והממצאים נלקטו מתוך ראיונות פתוחים עם נשים שהן אימהות שלהן בן זוג.
וויניקוט ראה באימהות תהליך טבעי, המתרחש אצל כל אישה, במידה והיא מעוניינת באימהות שהאם עוברת על מנת לענות (adaptation) הגדיר את המושג ה"אם הטובה דיה", והתייחס להתאמה על צרכי תינוקה. וויניקוט טען כי "האם הטובה דיה" מפתחת התמסרות אימהית ראשונית במצב זה האם מכווננת לתינוקה, על מנת לספק את צרכיו  .(Winnicot, 1956) ויניקוט מדמה מצב זה של האם לנסיגה או למצב דיסוציאטיבי, שבו היבט אחד של האישיות משתלט באופן זמני על כל השאר. על אף התייחסות זו, אין וויניקוט מתעמק בחוויית האם ובמקורותיה אלא מתמקד באם כפונקציה הכרחית להתפתחות תקינה ובריאה של תינוקה ( פלגי- הקר, 2006
). המחקר מתמקד בחוויה האימהית, בהמשך למחקרים של השנים האחרונות המתייחסים לחוויה האימהית הראשונית כטומנת בחובה מגון רגשות, קשיים לצד גדילה ושינוי. המחקר הנוכחי נותן ביטוי למגוון התהליכים הרגשיים המתרחשים אצל האימהות בשנה הראשונה שלאחר הולדת תינוקן. בנוסף, המחקר מתייחס גם לתהליכים הרגשיים המתרחשים בקשר הזוגי לאחר הולדת התינוק.
לידה היא אירוע מעבר חיים מרכזי המציב בפני נשים שינויים פיזיים, פסיכולוגיים וחברתיים אומרים ואן באסל ועמיתיו ( van Bussel, Johan; Spitz, Bernard; Demyttenaere, Koen,2010).
הופאנר ועמיתיו (Hoffenaar, Johannes, Balen, Hermanns, 2010) ניתחו את השפעת לידת ילד על רווחת האם במחקר אמפירי שהשתמש בשאלון Edinburgh Postnatal Depression Scale (EPDS) והתמקדו בו בכמה היבטים נפשיים- שמחה ואושר, דיכאון וחרדה ולא מצאו עקביות במדדים. בן שי (2010) בדקה את תחושת האושר והרווחה הסובייקטיבית של אימהות לילד ראשון כדי להבין מרכיבים מהותיים בתהליך הסתגלות נשים לתפקיד הורי וזאת על ידי שני מחקרים המשלבים מחקר איכותני וכמותי.
מילר ( 2007 (Miller, חקרה את חוויית נשים עם כניסתן לאימהות- כיצד נשים עסוקות בשיח על האימהות, כיצד הן תופסות, מקבלות או דוחות את האספקטים השונים המרכיבים את השיח על האימהות, את התפיסה מהי "אם טובה" ומהי אימהות.
מחקרים רבים בתחום הקשר הזוגי במעבר להורות, מצביעים על התמודדויות חדשות בשלב זה בזוגיות. התמודדויות אלו קשורות להולדת הילד ולהסתגלות למצב המשפחתי החדש.  רב המחקרים מדברים על קשיים בזוגיות וירידה בשביעות הרצון הזוגית, מיעוט מהמחקרים מדבר על הסתגלות מוצלחת ועל השונות בין הזוגות השונים. שונות זאת נובעת ממשתנים כמו מזג התינוק, תחושת הלחץ של ההורים ומידת התמיכה החברתית. יתכן ששונות זו יכולה להיות מוסברת גם על ידי משתנים נוספים כמו הנורמות התרבותיות, הציפיות החברתיות ומידת התמיכה החברתית.
המחקר יהיה איכותני ובו יערכו ראיונות חצי מובנים עם אימהות לילד ראשון אשר נשאלו על חווית האימהות לאחר הולדת תינוקן ועל חווית הקשר הזוגי, השינויים בו ואופיים לפני ולאחר הלידה. הדגימה מוטה, לפי נוחות החוקרת להגיע לנשים אימהות לילד ראשון.
שאלות המחקר
1 .      מהי חווית האימהות לאחר הולדת הילד הראשון.
א. באיזו מידה מתעוררות חוויות של מצוקה וקושי וכיצד האימהות מתמודדות איתן.
ב. באיזו מידה מתעוררות חוויות של אושר והנאה.
2.      מהי מערכת היחסים הזוגית לאחר הולדת הילד הראשון.
א. כיצד מתוארים היחסים הזוגיים לפני הלידה.
ב. כיצד מתוארים היחסים הזוגיים לאחר הלידה.
ג. מה השינוי בחוויית האימהות את הקשר הזוגי וכיצד מתמודדות האימהות עם שינויים אלו.
תוכן עניינים
מבוא
סקירת ספרות אירוע חיים משמעותי מעבר חיים פמיניזם קשר זוגי שיטה דגימה אסטרטגיית המחקר אוכלוסיית המחקר: שאלות המחקר הליך המחקר ביבליוגרפיה