זכויות אדם בזמן מלחמה בטרור

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 6665
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

בית הספר למשפטים זכויות אדם בזמן מלחמה בטרור תוכן עניינים
תוכן עמוד מבוא
3
ראשית דבר
4 החוקים והמגבלות העומדים לצד ונגד המדינה במלחמתה בטרור 7
שימוש באזרחים כחומת מגן אנושית
1 0 פס"ד עדאללה נגד אלוף פיקוד מרכז
1 4
דין זר
1 8
סיכום ומסקנות
1 9
בבליוגרפיה
20 מאז קום המדינה מצאה עצמה החברה הישראלית נאבקת ונלחמת על קיומה. במהלך השנים ידענו מלחמות עם שכנינו מדרום, מזרחי וצפון. המלחמות הללו לא העלו בדרך כלל קונפליקטים ודילמות (פרט למלחמת שלום הגליל ב1982) משום שדובר אז על עימותים מזוינים בין מדינות. בעימותים שכאלו החוקים ברורים והקווים האדומים ידועים. במלחמות שכאלו, לרוב נותרת האוכלוסייה האזרחית מחוץ לתחום ובשדה הקרב נלחמים הצבאות והחיילים.
במשך השנים, ואם לדייק בשנת 1987, החלה האינתיפדה הראשונה- המרי האזרחי של הפלשתינאים בשטחים הכבושים. ניסיונם של הפלשתינאים להתנער מהכיבוש הביא אותם לנקוט בדרך הטרור. ארגוני הטרור הללו פעלו מתוך האוכלוסייה הפלשתינאית ובקרבה, ופגעו באוכלוסייה האזרחית הישראלית בשטחים הכבושים, בתוך תוכה של מדינת ישראל ולעיתים אף בשטחי מדינות זרות. התוצאות הללו הביאו את מדינת ישראל, על זרועות הביטחון שלה, להילחם בארגוני הטרור בשטחים מיושבים, בקרב אוכלוסייה שאינה מעורבת ולהלך על הגבול הדק שבין פגיעה באנשי הטרור לפגיעה באנשים חפים מפשע.
גם כאשר הגיעו אל אנשי הטרור, הלוחמים הבלתי חוקיים, לא התאפשר ללחום בהם ללא עקבות וללא סייגים. משום שאנו חיים במדינה דמוקרטית המקדשת את עקרון זכויות האדם. גם ללוחמים בלתי חוקיים יש זכויות וביהמ"ש העליון הכריע כי אין לפגוע בהן במספר מקרים כמו בעניין הועד הציבורי נגד עינויים שם נאסר על חוקרי השב"כ לעשות שימוש בשיטות שגורמות לסבל לנחקר ומשפילות אותו וכן בעניין פלונים שם נקבע כי מדינת ישראל אינה רשאית להחזיק אנשי טרור במעצר מנהלי ללא משפט מתוקף חוק סמכויות שעת חירום (מעצרים). ניתן ללמוד מכך שאם לאנשי הטרור המכוונים פגוע במדינת ישראל ובתושביה, עומדות זכויות וחירויות בסיסיות, הרי שלאוכלוסייה הבלתי מעורבת עומדות זכויות אלה על אחת כמה וכמה. עבודה זו תעסוק בעיקר בזכויות אדם בזמן מלחמה בטרור. בתחילה אנסה לענות על השאלה מהו טרור, ולהסביר מדוע יש חשיבות כה גדולה להגדרתו. אחר כך אפרט את המגבלות החלות על מדינה דמוקרטית בבואה להילחם בטרור ולענות על שאלת המחקר שלי שהינה: "מהם כללי החוקיות והחוקתיות הנדרשים ממדינה אגב מלחמתה בטרור?". כמו- כן אסביר מהם הכלים שעומדים לרשות מדינה דמוקרטית במלחמה שכזו. בפרק הרביעי אדון בדילמות המתעוררות לנוכח שימוש באוכלוסייה אזרחית במסגרת הלחימה ואסביר מהו בעצם נוהל "אזהרה מוקדמת". לאחר מכן אציג את המסגרת המשפטית- אמנות ז'נבה השונות, תקנות האג ואדון בעתירתו של ארגון עדאללה. לבסוף אביא פסיקה דומה מבית הדין הבינלאומי שבהאג שעסקה בשימוש באוכלוסייה שאיננה לוחמת במסגרת הלחימה.