המזרח התיכון בימינו

סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 898

תקציר העבודה

ממ"ן 14
שאלה 1:
א.      המשך המאבק הלאומי-פלסטיני 1948-1967.
בשנות ה-50 החלו פלסטינים צעירים להתארגן למחתרות קטנות בכדי לפגוע במטרות ישראליות לאורך הגבול של הפסקת האשף הרגשת הנקם על צעדי הבלימה באותו זמן הייתה חדורה בתוכם.
צבא ירדן לחם בכוחות הצבאיים פלסטינים בכל המשורים והייתה הוראה מפורשת של המלך עבדאללה לפרק אותם מנשקם, במגביל גם השלטון במצרים נלחם ופירק פלוגות מתנדבים פלסטיניות שפעלו לאורך גבול ישראל והחזירם למצרים.
במחצית הראשונה של שנות ה-50 הפעילות הפלסטינית נגד ישראל הסתכמה ברובה בפעילות יחידים שהסתננו לגבול ישראל כשמטרתם גם לנקום בפעילות מבצעית וגם לשוב לאדמות המוצא ולאסוף דברי ערך שהוחבאו שם לפני הבריחה מן הצבא הישראלי.
שאלה 2:
א.      התבססות במדינה, העימות ומהלכו, ההכרעה.
ב.      התבססות בירדן: ירדן נעשתה בסיס פעילות לארגונים הפלסטינים לאחר הכישלון בהקמת תשתית בשטחים הכבושים, השלטון היה חלש ונמצאה אוכלוסייה פלסטינית אוהדת בשטח, חיילים ירדנים הזדהו עם הארגונים ושיתפו עימם פעולה.
בתחילת 1968 מספר הלוחמים הפלסטינים בירדן הגיע לכ -1000.
התבססות בלבנון:
ראשיתה לאחר מלחמת 1967, התבוסה הביאה לנהירה של מאות פלסטינים למחנה אימונים מאולתר במדינה, הפת"ח היה הכוח העולה בלבנון ולמוקד אהדה.
בסוף 1967 חזרו למדינה מנהיגים ערביים רבים ממדינות ערב בכדי לבנות תשתית חזקה בלבנון.
העימות ומהלכו- בירדן:
הסיבה המוצהרת הייתה השתמטות פלסטינים מגיוס לצבא, הצבא השנייה הייתה שהארגונים הפלסטינים מסיתים כנגד הממלכה.
שלטונות ירדן שירטטו את הפלסטינים כעם שמסכן את הממלכה בנוסף לערכי האסלאם, הוקמו מנגנוני ביטחון שמטרתם להפיל את הארגונים, החלו פעולות קשות-