האסלאם: מבוא להיסטוריה של הדת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 806

תקציר העבודה

חלק א:
1.      במאה התשיעית במערכת היחסים בין הצופים לבין חכמי הגולה התגלה קרע גדול ופער עצום בתפיסות ההלכתיות.
על פי התפיסה הצופית, יחידי סגולה יכולים להגיע לחוויה ישירה עם האל ולאינטימיות רבה מולו, לטענתם, הגוף הוא החוצץ בין רוח האדם לאל ובכדאי להסיר את החציצה צריך לעבור דרך ארוכה של היטהרות ולפרק את הגשמיות העצמית.
המיסטיקנים טענו שהצופי חייב קודם  לענות את גופו ולשבור את ליבו לפני כן והם ראו בקיום מצוות ההלכה רק אחת הדרכים לקיום רצון האל.
בהמשך המאה הפער הלך והתעצם בשנית כאשר צופים קיצוניים טענו כי יש בני אדם יחידי סגולה היכולים להגיע להזדהות מלאה עם אלוהים דבר שהמתנגדים לא יכלו לקבל, אבי הצופיות במצרים אף נעצר לאחר שהואשם במינות, בני דורו ידעו רדיפות רבות בעיקר בימי שלטון הח'ליפה באללה.
הקרע בין הצופים לחכמי הגולה הגיע לנקודת רתיחה כאשר המיסטיקן אלחלאג' הוצא להורג בשנת 902, אלחלאג' גדל בעיראק ולמד אצל המיסטיקנים הבכירים ביותר בבגדאד, חלק ב:
1.      מערפה ומחבה: מערפה פירושה ידיעה מיסטית, חווייתית בלתי אמצעית, נחשבת כידע שבא מהאל וזה שקולט אותה לא שוכח אותה לעולם, השגתה מותנית בעבודה עצמית קשה והארה בהשראה אלוהית.
מחבה פירושה אהבת האל, נחשבת לחוויה צופית חזקה ואחת היסודות החשובים בהגות הצופית.
2.      פריד אלדין עטאר:
מיסטיקן מוסלמי, מגדולי המשוררים הפרסים, בשיריו ניתן להבחין שכמיהת האדם כלפי האל היא נושא מרכזי שמוצג בדרך כלל בצורה אירוטית.
3.      טריקה: דרך, מסלול התקדמות הדרגתי לקראת השלמות הרוחנית של המוסלמי לקראת החזרה בתשובה.
4.      אבן – ערבי: נחשב לגדול התיאוסופים המיסטיקנים באסלם, כונה גדול השיחים, באמתחתו שני חיבורים מפורסמים :ההתגלויות במכה ואבני התשבץ של הפילוסופיה, נולד בדרום מזרח ספרד, מקרוב לאבן רשד, חווה התגלות מיסטית לראשונה בספרד בצעירותו, עבר למכה וביצע שם את הטואף וחווה גם שם התגלויות רבות, נחשב לקדוש למרות התנגדויות רבות לתורתו, הוקמה "תרבה" על קברו לאחר מותו בדמשק.
מריד ושיח': הדגישו את הצורך במורה דרך, לצופי החדש חשוב שיהיה מורה-