פרקים בתולדות יהודי ארצות הברית

תקציר העבודה

ממן 12 פרקים בתולדות יהודי ארצות הברית שאלה 1:
החוקר מכאל מאיר מציין בספר בן מסורת לקדמה שבעת היווצרותה של התנועה הרפורמית התקיים "שוק של דתות"- הכוונה שלו בביטוי זה הוא השפע הגדול של זרמים וכיתות דתיות שהתחרו ביניהם בקהילה היהודית בארצות הברית, סוג של שוק חופשי של דתות. עד שנות 1840 לא היה רב מוסמך במדינה ולא היה מי שמעניק חותם של סמכות ליהדות המסורתית. רוב תפקידים הקשורים לדת היו מנוהלים על ידי יהודים רגילים בעלי השכלה יהודית מוגבלת. לא היו קהילות רשמיות מוכרות ואז לא היה מכשיר שיכל לאכוף צייתנות דתית לכן היה ניתן לראות צמיחה של מלא זרמים שונים בתוך היהדות כל אחד השתייך למה שמתאים לו.
מה שאיפשר את התפתחותם וצמיחתם של זרמים שונים לא אורטודקסים בארצות הברית הוא הוולונטריזים, הפלורליזם וההפרדה בין דת למדינה.
….
שאלה 2.
א. מאפיינים של תקופת העיצוב 1824-1885
מה שמאפיין את תקופת העיצוב (1824-1885) עד שנת 1885 זה חוסר אחידות ברפורמה. כל קהילה מתנהגת בצורה שונה, כי עדיין אין תיאולוגיה, אין סידור תפילה אחיד, אין ארגונים. השינויים בתקופה זו באים מלמטה, מהצעירים הגרמנים הדורשים שינוי. תקופת העיצוב היא תגובה לכל מיני שיונויים שהיו בקהילה היהודית, כמו פתיחות אל היהודים שמביאה לרפורמה כדי שיהודים יהיו מקובלים יותר. בתקופה זו מדברים על
2 זרמים משמעותיים שגרמו להיווצרות הרפורמה:
…..
ב-  מאפיינים של תקופת הרפורמה הקלאסית מ1185 עד1937
התקופה הקלאסית מתחילה משנת 1885 לאחר מצע פיטסבורג למעשה נותנת ביטוי לרעיונות ממצע זה, ותימשך עד לשנת 1937 עם כינוס הרבנים בקולומבוס שם ינסחו הרפורמים מצע חדש שיסמן את התחלת המעבר לרפורמה החדשה שקמה כריאקציה.
הזהות החברתית קבוצתית הרפורמה הקלאסית מזוהה עם בני המעמד הגרמני יוצאי גרמניה לאורך המאה ה- .19
ההתפתחות המשמעותית של התנועה הרפורמית באה כתוצאה ממצע פיטסבורג בשנת 1885 שמאז הנחו עקרונותיו של המצע את התנועה. מצע פיטסבורג היה ה"אני מאמין" של התנועה הרפורמית וכלל בתוכו רעיונות רבים כמו:
– הכרה בכל הדתות הקיימות וקבע כי הדת היהודית משמשת למעשה אור לגויים בקרבה לאלוהים.
– קדושתו של התנ"ך שמקדש את עם ישראל ומורה הדרך לדת ולמוסר, תוך כדי הכרה בתגליות מדעיות גם במידה והן סותרות אותו.
….
ג- אחד הגורמים לשינוי וערעור יסודות הרפורמה הקלסית היא ההגירה המזרח אירופית.
ההגירה ההמונית של היהודים ממזרח אירופה, שהיו יותר מסורתיים, הביאו לתזוזת התנועה ….
1- ביקורת שנשמעת בתוך התנועה הרפורמית ביחס לסידור התפילה, לנוסח התפילה.
יש רבנים בתוך התנועה שהרגישו שחסר להם משהו בתפילה. הם שאפו להחזיר את התפילות הישנות, או לפחות לתת ביטוי לרצונות שהיו בעבר חלק מהתפילה. למשל, הרצון לבקש בקשות, להביע רגשות, דברים שהם לא רציונאלים. הם רצו להוסיף בקשות לתפילה, בריאות, חיים טובים וכדומה. בנוסף רצו להוסיף התייחדות אישית של האדם עם אלוהיו ולהחזיר את התפילה לציון, לשוב לארץ ישראל.
2- ציונות: במהלך השנים מצטרפים רבנים ממזרח אירופה שאוהדו את הרעיון הציוני והפכו למנהיגי התנועה הציונית. הם בקשו להחזיר את הרעיון של ציון, שהוצא מהסידורים. רבנים רפורמים הפכו למנהיגי התנועה הציונית בארה"ב והשפיעו על הזרם הרפורמי בנוגע לציונות.
3- הצהרת בלפור: בשנת 1917 הייתה את הצהרת בלפור. ההצהרה אומרץ שהבריטים שהיו מעצמה אירופאית, מכירירים בזכות של העם היהודי להתקיים בארץ ישראל. התנועה האנטי ציונית הביעה הערכה להצהרת בלפור, שתומכת בעליית יהודים נרדפים לארץ ישראל, אבל הדגישה כי היא מתנגדת לרעיון ….