משמורת משותפת וחזקת הגיל הרך

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2016
מספר מילים 10078
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

משמורת משותפת עבודה סמינריונית מוגשת ע"י אאאא בבבבב ת.ז. 1111111
לפרופסור פפפפפפפפ ינואר
2 016
תוכן העניינים
מבוא. 4
סקירת ספרות.. 5
חזקת הגיל הרך. 5
משמורת והגירה. 11
משמורת פיזית משותפת.. 16
ועדת שניט. 24
הדין העברי 26
משמורת ילדים – דין משווה. 29
דיון וסיכום. 34
ביבליוגרפיה. 37
מבוא
לאחרונה, ביום 4.11.2015, נפלה הצעת החוק של ח"כ יואב קיש המבקשת לבטל את חזקת הגיל הרך ולמנוע מצב שבו במקרה של גירושין הילד עובר באופן אוטומטי לרשות האם. ההצעה נדחתה ברוב של 42 מתנגדים מול 41 תומכים.
השרה גילה גמליאל טענה בשם הממשלה בתמיכה בהצעת החוק "מדובר בחוק מהפכני שהגיע הזמן לחוקק אותו. כשרה לשוויון חברתי אני לא אתן יד לעוולה שניתן בגלל שיש עוולות אחרות נגד שנים. אחד מכל שלושה זוגות מתגרשים, אתן גוזרות עוני על האבות בגלל חוקים ארכאיים שעבר זמנם מן העולם. מה עונשם של האבות שבמקרה הזוגיות שלהם לא צלחה? יש לכם סמכות לטעון שמישהו הוא אבא סוג ב'? זה שאני פמיניסטית מוצהרת, זה לא סותר את העבודה שהצדק צריך להיעשות". לעומתה, ח"כ זהבה גלאון אמרה:
"די מדהים לשמוע את מי שממונה על השוויון המגדרי, נותנת לגיטימציה לפגיעה בילדים. מי כמוכם יודע שבהצעה הזו אתם נותנים לגיטימציה למתקפה נגד נשים, ומי כמוכם יודע שאין שוויון במערכת הנישואין ונשים נסחטות והדבר היחיד שנותר להם זו חזקת הגיל הרך. מה שאתם מציעים זה לפגוע גם בנשים וגם בילדים".
הייתה זאת ההתפתחות האחרונה במאבק בין תומכי (ובעיקר תומכות) חזקת הגיל לבין התומכים בהסדרים אחרים של משמורת על הילדים לאחר גירושי ההורים – ובמיוחד הסדר של משמורת משותפת.
עבודה זאת עוסקת בנושא  המשמורת המשותפת. העבודה כוללת סקירה ואינטגרציה של מחקרים ומתמקדת במצב בישראל.