עבודה סמינריונית בנושא אי שוויון מגדרי בתקצוב הספורט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 4516
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

                              המחלקה לסוציולוגיה, למדע המדינה ולתקשורת עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: ספורט וחברה נושא העבודה: אי שוויון מגדרי בתקצוב הספורט                                      מגיש: העבודה הוגשה בתאריך: 2014
תוכן העניינים
עמוד
3 מבוא
עמוד 5 סקירת ספרות: ספורט ומגדר עמוד
1 4 מתודולוגיה עמוד
1 6 ממצאים עמוד
2 4 דיון ומסקנות עמוד
2 6 סיכום עמוד
2 7 ביבליוגרפיה מבוא
ספורט הינו אחד התחומים בהם אי השוויון בין נשים וגברים בולט במיוחד: במבט מגדרי, אף על פי שנשים רבות עוסקות בספורט בשעות הפנאי נשים ונערות עוסקות הרבה פחות מגברים בספורט תחרותי ונהנות הרבה פחות מהקצבות לאומיות ועירוניות לספורט, בכל מקום שהנושא נבדק. בישראל, שיעור הנשים בקרב העוסקים בספורט תחרותי מעל גיל 13 הוא 19% לנשים ייצוג נמוך גם בין המאמנים – פחות מ8%-  ובקרב שדרני הספורט. זאת ועוד, העיתונות הכתובה מסקרת במידה מועטה בלבד ספורט נשים, פחות מ5%-  מכתבות הספורט בעיתונות עוסקות בספורט נשים.
)אתר משרד הספורט(http://www.mcs.gov.il/sport/pages/default.aspx בקרב מקבלי החלטות בהנהלות ובאיגודי ספורט, נשים מהוות מיעוט ניכר 15%-. כך גם בהנהלות האיגודים של ענפים בהם יש שיעורים דומים של ספורטאים וספורטאיות, כמו למשל שחייה )נשים מהוות 44% מהשחיינים( וכן בענפים בהם נשים מהוות רוב בקרב הספורטאים, כמו למשל התעמלות  )נשים מהוות 82% מהמתעמלים )אילן וגלילי. 2010( אי השוויון בין נשים לגברים בתחום הספורט ידוע ומוכר בקרב מקבלי החלטות והעוסקים בתחום. בשנת
2 007 ועדה ממשלתית שמונתה על ידי שרת הספורט לימור לבנת והביאה להקמת פרויקט "אתנה", בחנה את מצבו של ספורט הנשים בארץ והצביעה על שלושה כשלים עיקריים: היעדר משאבים שוויוניים לנשים, היעדר יד מכוונת ותוכניות ארוכות טווח לספורט נשים ובעיה תדמיתית עם כל הקשור לילדות ונשים בספורט.
בפרספקטיבה בינלאומית, כבר בשנת 1972 העביר הקונגרס בארה"ב  תיקון לחוק למניעת אפליה על בסיס מגדר: סעיף 9
של התיקון קבע כי: "אף תכנית או פעילות חינוכית המקבלת תמיכה פדראלית לא תדיר מהשתתפות אף אדם בארצות הברית על סמך מינו, לא תמנע ממנו גמולים ולא תפלה אותו" שאלת המחקר של העבודה היא: האם תקצוב הספורט בישראל על פני זמן  פועל לטובת צמצום הפערים המגדריים בספורט ?
אחת ממטרותיו של פרויקט אתנה הייתה לבחון את אופן חלוקת המשאבים בין גברים ונשים בספורט. במחקר ברצוני לבחון האם המדיניות הציבורית אכן פעלה להקטנת הפערים בהקצאת המשאבים בין גברים ונשים מאז פרויקט אתנה. בפרק ראשון של העבודה אציג סקירת ספרות קצרה בנושא ספורט ומגדר, בפרק השני אתאר את המתודולוגיה של המחקר: מהיכן נלקחו הנתונים תוך נימוקים מתאימים לבחירת הנתונים .
הפרק שלישי יוקדש להצגת הממצאים, ובפרק רביעי – דיון ומסקנות.