תכליתה של המדיניות הישראלית במזרח התיכון מאז 1973

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9325
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

המחלקה לסוציולוגיה תקשורת ומדע המדינה תכליתה של המדיניות הישראלית במזרח התיכון מאז 1973
עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: מלחמה ואסטרטגיה           מגיש: העבודה הוגשה בתאריך: 2013
תוכן מבוא. 3
האסטרטגיה הישראלית עד מלחמת יום כיפור. 5
האסטרטגיה הישראלית כלפי מצרים.. 8
האסטרטגיה הישראלית כלפי לבנון 12
האסטרטגיה הישראלית כלפי הפלסטינאים.. 16
האסטרטגיה הישראלית כלפי ירדן 20 האסטרטגיה הישראלית כלפי סוריה.
5 סיכום ומסקנות. 28
ביבליוגרפיה. 32
מבוא
מדינת ישראל נמצאת במצב מלחמה מיום הקמתה ועד היום. באופן מוצהר המדיניות האסטרטגית של ישראל במרחב המדיני הייתה הישרדות לטווח ארוך. המדיניות הישראלית עד למלחמת יום הכיפורים התמקדה בעיקר ביצירת בריתות אסטרטגיות עם מעצמות כגון בריטניה, צרפת, ברית המועצות וארצות הברית. כמו כן עסקה המדינה בבניין הכוח הצבאי ובגיבוש תורת לחימה התקפית מתוך תפיסה שיש ליצור מאזן הרתעה מול האויב על מנת להבטיח את קיומה של מדינת ישראל.
האסטרטגיה המדינית לאחר מלחמת יום כיפור השתנתה. המדיניות החדשה הייתה לדחוף לכמה שיותר הסדרים מדיניים מול שכנותיה של ישראל. עמדה זו באה לידי ביטוי בהתנהלותה של ישראל מול שכנותיה ומול הפלסטינאים. בחלק מהמקרים נעשה שימוש בכלים צבאיים על מנת להגיע להסדרי שלום (מלחמת לבנון הראשונה), בעוד שבמקרים אחרים התקיים משא ומתן דיפלומטי (הסכמי השלום עם מצרים, ירדן והסכמי אוסלו).
בחרתי בנושא זה מכיוון שאנו נמצאים בתקופה רגישה בה מתקיימים שינויים רבים במשטרים של מרבית מדינות המזרח התיכון. "האביב הערבי" לא פוסח על מדינת ישראל ולכל הפחות משפיע על מדיניות החוץ שלה ביחס לשכנותיה. השאיפה הישראלית להשיג הסדרים מול שכנותיה עלולה להתגלות כלא רלוונטית בהתאם לשינויים במשטרים של המדינות סביבה. המטרה של העבודה היא לזהות את האסטרטגיה הישראלית והשינויים שחלו בה.
השערת המחקר:
השערת המחקר של עבודה זו היא שהאסטרטגיה הישראלית מאז מלחמת יום כיפור ועד לאירועי האביב הערבי שהחלו ב2011 התמקדה בשאיפה להשיג הסדרים מדיניים עם שכנותיה על מנת להבטיח את קיומה הביטחוני במזרח התיכון. שאלות המחקר:
שאלות המחקר של העבודה הן:
·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז הקמתה ועד מלחמת יום כיפור? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור כלפי מצרים? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור כלפי לבנון? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור כלפי הפלסטינים? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור כלפי ירדן? ·      מה הייתה האסטרטגיה המדינית של ישראל מאז מלחמת יום כיפור כלפי סוריה?
שיטת המחקר:
העבודה תתבסס על מחקר איכותני שיתבסס על מקורות משניים. על מנת לחקור את האסטרטגיה הישראלית חילקתי את הפרקים על פי המדינות השונות המקיפות את ישראל. כל פרק יעסוק בנפרד ביחסי ישראל עם כל מדינה והאסטרטגיה הישראלית כלפיה. המדינות בהן תדון עבודה זו הן מצרים, לבנון, סוריה, ירדן והפלסטינאים. בנוסף לכך נבחן את האסטרטגיה הישראלית עד מלחמת יום כיפור על מנת להשוות ולבחון את השינויים בעקבות מלחמת יום כיפור באסטרטגיה הישראלית. הגישה התיאורטית:
התיאוריה בה בחרתי היא תיאורית הבחירה הרציונאלית. בבסיס התיאוריה של הבחירה הרציונאלית ישנה הנחת יסוד, לפיה האדם הוא יצור רציונאלי הפועל למיקסום הרווח האישי שלו. התיאוריה של הבחירה הרציונאלית הינה תיאוריה פשוטה אשר אמורה לספק הסברים פשוטים, עקביים והגיוניים. הגישה תוכל לספק הסבר תיאורטי לבחירה הישראלית להעדיף הסכמים על פני שימוש באמצעים אחרים על מנת להשיג את הביטחון לו היא שואפת.