ניתוח הסרט "13"- ניתוח דמותה של נערה בסיכון ואוכלוסייה בסיכון על פי הדמויות המרכזיות בסרט ועל פי מודלים מחקריים ודיון בתוכניות טיפול אפשריות.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2014
מספר מילים 3046
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

העבודה קיבלה ציון של מעל 90 ועל ידי שימוש במודלים ניתן להרחיב אותה לסמינריון.

עבודת סיכום במסגרת הקורס:
נערות בסיכון                                                              הסרט "13" סקירה קצרצרה מתוך העבודה:
·         ניתוח דמותה של טרייסי כנערה במצוקה:
ע"פ מור (2010) לנערה במצוקה ישנם מספר מאפיינים: גופניים, קוגניטיביים, רגשיים, יחסים בין אישיים ומעמד אישי וחברתי. ·         אוכלוסייה במצוקה מאופיינת במספר תחומים (ברגר ושכטר, 1987) :
1.   סוציודמוגרפיה- ההורים הם בעלי השכלה נמוכה, עיסוקים בעלי סטאטוס נמוך והכנסה נמוכה.
2.   יחסים בין אישיים- רמה גבוהה של מתחים בין אישיים, תקשורת מילולית לקויה ומעטה, חוסר אמון, חוסר כבוד הדדי, שימוש בילד באובייקט, תופעות של דחייה.
3.   סוציאליזציה- דפוסי החברות במשפחות נוטות לקיצוניות. סמכותיות נוקשה או אנרכיה, היעדר גבולות ודרישות לא עקביות ולא ברורות. הילדים כמעט ואינם נחשפים לגירויים מתפתחים, חיזוקים חיוביים ומודלים לתפקוד חיובי. החשיפה לעיתים, ניעשת בצורה מבלבלת ולא ברורה.
4.   תרבות- המשפחות, לרוב, בעלות נורמות לא מקובלות, חוסר קונפורמיות לחוקים וחשיבה בלתי רציונאלית. ישנן התנהגויות של היעדר תכנון, חלוקת משאבים בלתי יעילה, התנהגות אימפולסיבית ומרכיבים פטליסטים בחשיבה. המשאבים לצורך התמודדות עם מצבים אלו לא נמצאים כמעט כלל במשפחות אלו זאת בשל המאפיינים שהוסברו לעיל.
·         לאחר איסוף הנתונים עלינו לבנות לנערה חבילת טיפות הכוללת 8
מרכיבים אשר משתנים בהתאם לצרכי הנערה שזיהינו (ברגר ושכטר, 1989): שכיחות המפגשים, מיקום העובד במרחב הטיפולי, פרישת הנושאים, אופי הקשר, מידת ואופי השימוש בסמכות, הגדרת מערכת יעד, הגישה העיקרית בהתערבות ומידת השימוש במועדון חברתי- טיפולי. ביביליוגרפיה ברגר ר. ושכטר י. (1987) נערות במצוקה – קבוצה בצומת של סיכונים. חברה ורווחה, ז, משרד העבודה והרווחה, ירושלים עמ'  344-356. ברגר, ר. ושכטר, ר. (1989) קווים מנחים לבחירת חבילות התערבות לעבודה עם נערות במצבי מצוקה. חברה ורווחה, ט, משרד העבודה והרווחה, ירושלים, עמ'
2
5 -239.
מור, מ' (2010). "לחזור- להתקדם". משמעות היחידה לקידום נוער בחייהן של נערות. מניתוק לשילוב,
1 6, משרד החינוך והתרבות, ירושלים, עמ' 10-42.
קומם, מ'. וקרומר- נבו, מ' (2012). הצטלבות מיקומי שוליים: מסגרת מושגית לפרקטיקה של עבודה סוציאלית פמיניסטית עם נערות. חברה ורווחה, לב, משרד העבודה והרווחה, ירושלים, עמ'
3 47-374.