בידוק ערביי ישראל בנתב"ג

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 7226
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

בידוק ערביי ישראל בנתב"ג תוכן עניינים
                             
1 .        מבוא. 3
2 .        סקירת ספרות.. 5
2 .1.            שוויון 5
2 .2.            השתלבות המגזר הערבי בהווי החברתי במדינת ישראל. 7
2 .3.            בידוק ערביי ישראל בנמל התעופה בן-גוריון 12
2 .4.            בידוק ביטחוני במדינות דמוקרטיות אחרות.. 14
3 .        מתודולוגיה.. 16
3 .1.            שאלת המחקר. 16
3 .2.            השערת המחקר. 16
3 .3.            שיטת המחקר. 16
3 .4.            המדגם.. 16
3 .5.            כלי המחקר. 17
3 .6.            הליך המחקר. 17
4 .        ממצאים.. 19
4 .1.            ממצאי הסקר. 19
4 .2.            פסקי דין
5 5.        דיון ומסקנות.. 27
6 .        סיכום.. 29
ביבליוגרפיה.. 30 נספחים.. 31
נספח א': שאלון המחקר. 31

1 .      מבוא  סוגית הביטחון במרחב האווירי מהווה במהלך העשורים האחרונים אחת מן הסוגיות הבוערות והחשובות ביותר שחברות התעופה על כל סוגיהן נאלצות להתמודד עמן. התגברותן של קבוצות הטרור אל מול השימוש הנרחב באמצעי נשק וחומרי נפץ באמצעות הברחתם למטוסים הביאו לידי התרחשותם של מקרי טרור קשים מאוד, בהם חטיפות מטוסים לצרכי מיקוח, כופר ואף ביצוע מעשי טרור ממשיים באמצעות המטוסים עצמם . אחד מן המקרים הבולטים ביותר לכך שיוותרו חרוטים בהיסטוריה הינו אסון התאומים שהתרחש בארצות הברית, שכן מספר מטוסים שונים נחטפו ברחבי ארצות הברית ושניים מן המטוסים הללו הוטסו ישירות אל מגדלי התאומים בניו יורק. מגדלים אלו היוו הסממן הבולט שהיה מזוהה עם ניו יורק עד אותה עת, וכן היותו מרכז סחר הביאה לידי פגיעה נרחבת בחיי אדם. בשל גודל ועוצמת הפגיעה של המטוסים שללו  שהוטסו היישר אל הבניינים, קרסו המבנים וכן הדבר הביא לידי עלייה נוספת בשיעור ההרוגים שזינק ל-3,000 הרוגים בנפש. בו בזמן מטוס אחר הוטס לעבר הפנטגון ואילו הנוסעים בתושייה רבה נלחמו בטרוריסטים והביאו לידי נחיתתו בשדה גידולים, כאשר כלל נוסעי המטוס נהרגו. מתקפת טרור זו הייתה המתקפה הקשה ביותר שידע העולם המערבי וכן סוגית הבידוק הביטחוני הועלתה לדיון ציבורי נרחב, שכן בתחקירים שבוצעו עלה כי החוטפים עלו אל המטוסים עם כלי נשק שהוברחו במהלך הבידוק הביטחוני. הדבר חיזק את הביקורת כלפי הצדדים שהקלו עם הבידוק הביטחוני אל מול גל הטרור האסלאמי העולה, וכן רבים החלו להסכים עם ההנחה כי יש לפגוע בחופש הפרט בכדי לשמור על הצורך בביטחון שהינו למעשה הצורך האלמנטארי ביותר.
ארצות הברית החמירה באופן חסר תקדים ביחס למדינות אחרות את הבידוק הביטחוני וכן הקשיחה באופן משמעותי את האפשרות להיכנס אל ארצה במסגרתה של ויזת התיירות. אירועי ה-11 בספטמבר נחקקו בזיכרונם של האמריקאים כיום של אסון לאומי בו מערכות האבטחה האמריקאיות למעשה כשלו בשמירה על ביטחונם של אזרחיה וכן הדבר הביא לידי פגיעה רבה באזרחים ועובדי ההצלה כאחד . גם כיום על אף שחלף למעלה מעשור סוגית הבידוק הביטחוני עודנה מהווה אחת מן הסוגיות המשמעותיות ביותר בחברה האמריקאית  וכן גם בחברה הישראלית .
הנפיצות והסכנות הרבות שקיימות בחטיפת מטוסים הינן מצטרפות אל סכנות נוספות ששוררות בכל עת מתוקף קיומם של איומים מתמידים על תושבי מדינת ישראל. זה לא מכבר בוצעו ניסיונות ואף היו הצלחות של פיגועי טרור שכוונו כנגד ישראלים. לפיכך המרחב האווירי מהווה גם הוא אחת מן הפלטפורמות האפשריות לפגיעה  בתושבי מדינת ישראל וכן מדינת ישראל נדרשת לתת את המענה הראוי למען שמירה על ביטחון תושביה הן בארץ והן בחו"ל . מתוקף המרקם הלאומי הרגיש במדינת ישראל פעמים רבות הלינו תושבים ערבים מן המגזר הערבי כי הם חווים השפלה וחוסר צדק בעיניהם וזאת בהשוואה אל המגזר היהודי. מצב זה נובע מן סוגיה אמביוולנטית שכן מצד אחד קיים צורך בשמירה על ביטחון התושבים היהודים וכן מצד שני קיים צורך לשמור על פרטיותם והחופש של כל אחד מן האזרחים במדינה זו. בעקבות הרגשה זו של ערביי ישראל הוגשה תביעה לבג"ץ בכדי לשנות את אמצעי הבידוק הביטחוני וכן לאחר ההכרעה המדוברת החל שימוש באמצעים טכנולוגיים. לפיכך שאלת המחקר בעבודה זו תהא:
האם ישראל נבדלת בהתייחסותה לאזרחיה הערבים בבידוק הביטחוני בנתב"ג בהשוואה למדינות דמוקרטיות אחרות?
בכדי לבחון את הסוגיה באופן מעמיק מחקר זה יסקור את חוק השוויון על פני כל היבטיו תוך מיקוד בחופש הפרט ושמירה על פרטיותו כחלק מן הווייתה של המדינה הדמוקרטית.
לצד זאת, נסקור את הבידוק הביטחוני בנתב"ג אל מול הבידוק הביטחוני במדינות דמוקרטיות אחרות וזאת בכדי להבין במה ישראל נבדלת ממדינות אלו ובמה היא דומה להן.
עיקר המחקר ייעשה באמצעות סקר אל מול עשרה נדגמים שהינם ערביי ישראל וכן באמצעות הסקר ניתחנו את תחושותיהם ועמדותיהם בהתייחס לבידוק הביטחוני טרם הכנסת האמצעים הטכנולוגיים ולאחריהם. מחקר זה שואף להאיר אור לראשונה על השפעת השינויים שחלו בבידוק הביטחוני וזאת לנוכח התחושות הקשות ששררו בקרב ערביי ישראל בשנים האחרונות.