משבר הדיור 2013-2014 - 21 עמ' נטו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2015
מספר מילים 8856
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

AVIVA [בחר את התאריך] תוכן עניינים
1.        מבוא ושאלת מחקר. 1
2 .        סקירת ספרות.. 3
2 .1.            תקשורת.. 3
2 .2.      תקשורת וסדר היום הציבורי 5
2 .3.            היווצרות משבר, מאפייניו ושלביו 6
2 .4.            משבר הדיור בישראל. 7
2 .5.      יחס התקשורת והציבור למשבר הדיור. 8
2 .6.      השפעות משבר הדיור. 9
2 .7.      הצמרת ויחסה למשבר הדיור. 10
2 .8.            דרכי ההתמודדות עם משבר הדיור. 11
3 .        מתודולוגיה. 12
4 .        ניתוח תוכן איכותני 13
4 .1.                משבר הדיור והמחאה החברתית.. 13
4 .2.                סוגית הדיור הציבורי ותיקוף החוק. 15
4 .3.                אסטרטגיות הבכירים בממסד הישראלי 17
5.        ממצאים ודיון 19
6 .        סיכום ומסקנות.. 21
7.        בביבליוגרפיה. 23
8 .        נספחים. 24

1 .     מבוא
ושאלת מחקר משבר הדיור התחיל בשנת
2 008 והינו אחד מן המשבר החמורים ביותר אשר ידעה מדינת ישראל ואזרחיה מהקמתה.
למשבר הדיור הסתמנו סימני אזהרה מקדימים שנים טרם השפעתו הדרסטית, אשר החלה עם עליית מחירי הדיור באופן חד תוך שנים ספורות בלבד.
הסיבה העיקרית למשבר נבעה מן הקיפאון בתחילת בנייה של יחידות חדשות אל מול צמיחה הדרגתית ועקבית של מספר משקי הבית בישראל. משבר זה גרם להעמקתו של פערי המעמדות בישראל, כאשר עיקר הנטל הכלכלי הוטל על מעמד הביניים והמעמד הנמוך בישראל.
רבים מן האוכלוסייה המוחלשת מצאו את עצמם ללא כל אפשרות למימוש זכות הדיור, ועל כן הועלה חוק הדיור הציבורי שטרם נכנס לתוקפו. בישראל קיימים דיירי דיור ציבורי, אשר למעשה מתוקף חוסר יכולתם לרכוש או לשכור דירה ובהתווסף תנאים מזכים נוספים זוכים לפתרון דיור אשר מסופק על ידי הממשלה. חוק הדיור הציבורי, אשר הועלה והועבר בכנסת בשנת 1998 נועד להעניק אפשרות לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות הללו בהנחה ניכרת ומשמעותית. כניסתו של חוק זה לתוקפו טורפדה ועוכבה רבות לאורך למעלה מעשור, עד לכניסתו לתוקפו בשנת 2013. כניסת החוק לתוקפו מהווה צעד משמעותי שכן היא התרחשה במהלכו של משבר הדיור במשק הישראלי וכן היוותה סוגיה אקוטית בעבור גורמים רבים, בהם גם הגורמים הממשלתיים דאז. לכן, כניסת החוק לתוקפו היוותה אירוע בר השפעה על המשק הישראלי בבחינת השינוי אשר הוא גרר וגם בבחינת עמדות הבכירים במשק הישראלי אשר השפיעו על הצעדים והתנודות שהתרחשו בהתייחס למשבר הדיור. אם כן, שאלת המחקר אותה ארצה לחקור הינה מהן האסטרטגיות אשר ננקטו על ידי בכירים בממסד הישראלי בעת פרסום חוק הדיור כפתרון לבעיית הדיור. ניתוח הסוגיה ושאלת המחקר תתבצע באמצעות ניתוח תוכן איכותני כפי שסוקר ודווח באתר החדשות והאקטואליה וואינט, שכן באמצעות מיפוי האסטרטגיות והבנתן תתקבל תמונת מצב אפשר תאפשר להבין כיצד תקשורת המונים מהווה גורם בר השפעה על סדר היום הציבורי והפוליטי בהתייחס ליישומו של חוק הדיור. יחד עם זאת, אחד הקשיים הגדולים ביותר בניתוח איכותני של הסוגיה הינה מידת יחסי הגומלין הגבוהה אשר מתרחשת בין תקשורת המונים, סדר היום הציבורי וסדר היום הפוליטי, שכן הדבר מקשה על הבנת השתלשלות האירועים ואיתור הגורמים אשר השפיעו בפועל על האסטרטגיות של בכירי הממסד.