סמינר סיום:איכות הקשר הזוגי לאחר המעבר להורות, כולל שאלונים וניתוחים סטטיסטיים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 97
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5391
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

איכות הקשר הזוגי לאחר המעבר להורות תוכן עניינים תקציר
2 מבוא
3-10 השערות המחקר
1 1
שיטת המחקר
1 1
נבדקים
1 1
הליך
1 2
כלים
1 2
תוצאות
1 3
דיון ומסקנות
1 5
ביבליוגרפיה
1 7
נספחים
1 9
תקציר המחקר הנוכחי עוסק באיכות הקשר הזוגי, כפי שהיא נתפסת ע" בני הזוג, לאחר הולדת הוולד הראשון.  מטרתו העיקרית היא לבדוק האם חל שינוי כלשהו בקשר הזוגי, עם המעבר להורות.
תקופת המעבר להורות היא תקופה של שינויים בשלושה מישורי חיים עיקריים: במישור האישי של האדם עם עצמו, במישור הזוגי – יחסיו עם בן הזוג, ובמישור של התפקוד ההורי. שינויים ברמה האישית כוללים אצל האישה שינוי ביולוגי גופני, שינוי תפקיד, הפחתת מעורבות מחוץ לבית ועוד. אצל הגבר ממוקדים הלחצים בהיותו מפרנס האחראי לשתי נפשות. הן אצל הגבר והן אצל האישה, המעבר להורות יכול להעלות קונפליקט קריירה-משפחה. במישור הזוגי, הצטרפות התינוק למשפחה מאלצת את בני הזוג לארגן מחדש את חלוקת התפקידים ביניהם ולהיערך למצב החדש ולמטרות חדשות. הזמן והאנרגיה שהיו מושקעים בביסוס אינטימיות זוגית, עוברים לטובת המשימה החדשה – ההורות. במישור ההורי, שני בני הזוג נפגשים עם מציאות חדשה שהם חסרי ניסיון וחסרי מיומנות לטיפול בתינוק. דבר העשוי להעלות רגשות חוסר בטחון וחרדה.
השינויים הללו, בשלושת מישורי החיים, משפיעים על הקשר הזוגי, לטוב ולרע.
הנחת המחקר העיקרית היא שהריון ראשון מביא להתדרדרות בקשר האינטימי של בני הזוג בשנה הראשונה של הילוד. המחקר כלל
1 00 נבדקים: 50 נשים ו- 50 גברים (50 זוגות). לכל הנבדקים חולקו שאלונים אנונימיים למילוי עצמי. השאלון בתחילתו כלל סקלה וטבלה המדגימים את מידת האושר וההסכמה של בני הזוג, ושאלות על החיים במשותף – תחומיי עניין, וויתורים ועוד. בסופו של השאלון יש פרטים דמוגרפיים.  תוצאות המחקר הפריכו את השערותינו. נמצא כי בשנה הראשונה של הילוד, הקשר הזוגי מלווה בשינויים אך לא כפי שצפינו מראש. איכות הקשר אינה מתדרדרת.  תוצאות תת-ההשערות שנלוו להשערה המרכזית הראו כי אין קשר בין רמת דתיות הנבדקים לבין איכות הקשר ולכן לא קיים הבדל ברמת איכות הקשר בין נבדקים ברמות דתיות שונות. כמו כן, נבדקו ההשערות כי נשים מרגישות יותר מגברים שחל שינוי באיכות הקשר וכי רמת ההכנסה המשפחתית גם כן משפיעה על איכות הקשר לאחר הולדת הילוד.
בשתיהן, לא נמצאו הבדלים מובהקים.
מבוא
ההחלטה להביא ילדים לעולם, הינה אחת ההחלטות החשובות ביותר שאנשים מקבלים בחייהם. במקרים רבים, זוהי החלטה משותפת אליה מגיעים בני זוג נשואים. בתהליך קבלת החלטה זה, עולה לעיתים השאלה – האם וכיצד ישפיע הוולד על כל אחד מבני הזוג, ועל הקשר ביניהם (Twenge, Campbell and Foster, 2003). בעבר נטען כי המעבר להורות נחווה כמשבר (LeMasters
1 957), בעוד שמאוחר יותר המשיגו חוקרים את המעבר להורות כשלב התפתחותי המלווה ע"י שינויים אישיים, משפחתיים, חברתיים ותעסוקתיים (לדוגמא, Cowan and Cowan, 2000). אחד הממצאים העקביים ביותר בספרות הבודקת את השפעת המעבר להורות על איכות הקשר הזוגי הינה כי שביעות הרצון מהקשר הזוגי יורדת עם המעבר להורות.
ירידה המתרחשת תחילה אצל נשים ומאוחר יותר אצל גברים (לסקירה, Belsky & Pensky, 1988). המחקר הנוכחי, בדומה למחקרים רבים בתחום זה, מבוסס על מדדים של דיווח עצמי, כמו שאלוני שביעות רצון מהקשר, כמיצגים בלעדית את איכות הקשר הזוגי. וזאת על-אף שקיים גוף מחקרי המראה כי המושג 'איכות הקשר הזוגי' כולל אספקטים רבים נוספים פרט לשביעות רצון, כגון: עוררות פיזיולוגית, שפה והתנהגות (Levenson & Gottman, 1983; Buehlman, Gottman & Kats, 1992; Carrere, Buehlman, Gottman, Coan & Ruckstuhl, 2000; Kiecolt-Glaser, Bane, Glaser & Malarkey, 2003; Seider, Hirschberger, Nelson & Levenson, 2003).