מקלט לגברים מכים

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2016
מספר מילים 5022
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

            05/07/2016
קורס:
מרצה: מגיש ת"ז: מבוא
כאשר מדברים על אלימות במשפחה, המחשבה העוברת בראשינו בדרך כלל היא על נשים וילדים שעוברים התעללות פיזית מצד האב שמכה. מעטים המקרים בו מוזכר הגבר כאובייקט מרכזי בסיפור אל מול הקורבן שיש לשקם אותו. למרות זאת, בתחום הרווחה מייחסים לנושא הגבר המכה  חשיבות רבה אף על פי שהעניין אינו מקבל מספיק תשומת לב מבחינה חברתית והמודעות לכך נמוכה. כיום פועל בישראל מרכז עצמאי אחד לשיקום גברים מכים ועוד שני מרכזים הפועלים תחת שירות בתי הסוהר.
ממסמך שפורסם מטעם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הוצגו נתונים המפרטים את הנתונים העולמיים על מרכזי טיפול ושיקום בגברים מכים בהשוואה למדינות כמו ארה"ב, קנדה ובריטניה. המסמך  מראה כי בארה"ב ובבריטניה מתמקדים יותר בטיפול בקהילה , רובם נשלחים על ידי בית המשפט בשלבים שונים של ההליך המשפטי וחלקם הקטן יש לציין מגיעים באופן עצמאי, במקרים מסוימים הדבר מעוגן בחוק (במדינת קליפורניה לדוגמה). ההבדלים בין תוכניות השיקום אמנם שכיחים אך בכל זאת ניתנים לציון: בחלק מהמקרים , מנהלי תוכנית השיקום מחויבים לדווח על התקדמות המשוקם, נוצר קשר רציף בין המטופל לצוות המטופלים וכן עם בת זוגתו או ילדיו . בנוסף, קשר בין שאר חברי הקבוצה שכן הטיפול נעשה בקבוצות לצד טיפול אישי. כמו כן, בחלק מהמקרים יידרשו המטופלים לשאת בחלק מהעלויות .
כאמור, בישראל פועל מספר מצומצם של מרכזים לטיפול בגברים מכים , כחלק מהליך משפטי , לעומת 67 מרכזים לטיפול בנשים וילדיהן . מרכזים אלו מציעים טיפול גם לגברים , שנשלחים מטעם בתי המשפט או המשטרה. רוב הגברים המגיעים למרכזים אלו מגיעים באופן עצמאי.  טיפול זה הוא בבחינת טיפה בים בכל מה שקשור לשיקום גבר מכה שכן המצב מראה מאוד מרכזים שמתמקדים בגבר בלבד. בארה"ב , כחלק מתכניות טיפול בקהילה החקיקה מחייבת הגעה למרכז שכזה כדוגמת פלורידה וקליפורניה. כמחצית ממדינות ארצות הברית קיימים נהלים המחייבים בתכנית שיקום ומחצית הן בעלות נהלים התנדבותיים. על פי הנתונים במסמך המדובר, במאי
2 006 פעלו בקליפורניה יותר מ-450 תוכניות מאושרות שכללו יותר מ
5 ,000 גברים. קנדה מראה עליה ניכרת בספר תוכניות הטיפול בגברים מכים, נכון לשנת 2002 פועלות 22
תוכניות שונות שמופעלות על ידי משרד המשפטים ומחלקת הרווחה או גופים פרטיים במימון הממשלה . בבריטניה, התפיסה היא טיפול אינטגרטיבי המשלב את כל הרשויות הנוגעות בדבר , שהם השחקנים המרכזיים .
בבואנו להגדיר את התחום הזה כשוק , המשפחות המתמודדות עם האלימות בתוכה הן השחקן המרכזי, המהווה את הצרכן של אופיו ארחיב בהמשך. בעבודה זו, ארצה לשווק מרכז טיפול ושיקום לגברים מכים, תוך סקירה של השוק בו יפעל שבהגדרתו הוא אינו השוק הטיפוסי כאשר מדברים על שווקים מסחריים כאלו ואחרים. המדינה, במובן של מימון ופיקוח, משרד הרווחה (עובדים סוציאליים , פסיכיאטריים ופסיכולוגים מטעמו ) בתי המשפט והמשטרה הם המניעים מרכז זה, ומהווים ברוב המקרים תמיכה , מימון ופיקוח. שכן , על פי מקורות שונים, אין מסקנות חד-משמעיות בדבר מידת יעילותן של תוכניות הטיפול בגברים מכים. מידת היעילות של התוכניות מושפעת מהגורמים הנ"ל . כבכל שוק, קיימים מתחרים על אותו שירותמוצר אותו חברה מסוימת רוצה לספק ובמקרה זה, המרכז על כלל שירותיו כגון, טיפולים פסיכולוגים, הכוונה, שיקום והדרכה. במקרה זה, אפשר לומר כי המתחרים אינם מתחרים על נתח שוק מסוים אלא על הכרה, שם טוב, ובעיקר מקורות מימון . מטרתו של מרכז כזה, היא לשקם גברים אלימים כלפי משפחותיהם, ובכך לשקם בתים ומשפחות, ולהחזיר גברים לתלם כשירות לחברה ותרומה לקהילה ברמה המקומית וברמה המדינית. בעבודה זו אראה כיצד פועל מרכז זה כמלכ"ר בשוק הרלוונטי, כיצד פועל ומתנהל מבחינה פיננסית ובאיזו דרך שיווקית פרסומית עליו לנקוט על מנת לזכות בהצלחה בשוק בו הוא פועל, לענות על צרכיי קהל היעד אליו הוא מכוון , הכרה בעולם הרווחה ועל מנת לזכות במימון שכן מטרתו העיקרית היא המשך קיומו והצלחתו ולכן הוא תלוי במימון זה יותר מכל.