יחב"ל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2015
מספר מילים 1344

תקציר העבודה

ממ"ן 13 – יחב"ל שאלה 1
גלובליזציה היא התרחבות, האצה, העמקה של הקשרים הפוליטיים, תרבותיים, כלכליים בין מדינות חברות ויחידים.באופן היוצר שילוב של כלכלות, תרבויות, ותנועות פוליטיות מכל העולם. תופעה זו גורמת ליצירת קהילה רחבה המשולבת בשוק אחד. הגלובליזציה היא תהליך שבאמצעותו מתקיים מעבר של סחורות, מידע, ואנשים ממדינה למדינה ללא כל קושי. בעצם נוצר מעין "כפר גלובלי" אשר מאחד את כל המדינות ליישות אחת.
כפי שניתן לראות במובאה אין לתופעת הגלובליזציה נוסחה מדויקת, ואיננה בנויה בשיטת "שחור לבן". הגלובליזציה מורכבת מאוד ויכולה להביא למספר רב של מסקנות. אך ראשית על מנת שנוכל להבין את השפעת הגלובליזציה במגמות הסחר העולמי צריך להבין מהם המניעים של השחקנים.

שאלה 2
בנוגע למדינות הדרום לא רק שדעתי איננה משתנה – אלא אף סוגיה זו מחזקת את עמדתי. דווקא במדינות הדרום ניתן לראות בצורה המוחשית ביותר עד כמה הגישה הכלכלית שבתוך המדינה משפיעה על מגמות סחר עולמי של אותה מדינה עם מדינות אחרות.
עד כמה גישה ליברלית ופתוחה אשר מספקת שוק חופשי ופתוח יכולה לעודד ולרומם מדינת עולם שלישי להתפתחות ושגשוג בעוד שגישה מרקנטילית משאירה אותה מאחור.
לדוגמה: מדינת אתיופיה היא אחת המדינות העניות בעולם. יחד עם זאת שיעורי הצמיחה במדינה מרשימים מאוד ( בין 8 – 11 אחוז ) וכיום היא בין שלושת המדינות הצומחות ביותר בעולם! זאת מכיוון שממשלת אתיופיה חייבה את עצמה למהלך שינוי אסטרטגי בתוכנית "חמשת השנים" לקידום …
שאלה 3
ראשית, העולם צריך להתעסק בבעיית הביטחון הבינ"ל כיום לא פחות מבעיות בטחון לאומיות. גידול האוכלוסין העולמי שהולך וגדל בקצב מהיר, ובמקביל מגוון הבעיות האקולוגיות הפוקדות את העולם מצריך ומחייב התערבות בינ"ל למציאת פתרונות להמשך קיומו. אוכלוסיית העולם ההולכת וגדלה מדללת משמעותית את משאבי כדור הארץ ומחלישה את יכולתו לכלכל ולספק את צרכיי הדורות הבאים. "ההיצע אינו מדביק את הביקוש" – כפי שחזה תומס מלתוס ( דמוגרף וכלכלן אנגלי …
שאלה 4
כלכלה מרקנטילית – תפיסה כלכלית שעיקרה הוא שעוצמתה של המדינה נבחנת עפ"י עושרה המוניטרי, וכדי להשיג זאת יש לייצא כמה שיותר ולייבא כמה שפחות. לשם כך יש לעודד מחסומי סחר הבאים להגן על התעשייה המקומית מפני תחרות חיצונית. המדינה היא האחראית הבלעדית להכוונת כלכלתה ולהגברת עושרה.
גזי חממה – גז חממה הוא גז אשר מגביר את אפשט החממה של כדור הארץ. גזי חממה באטמוספרה מאפשרים לקרינה הבאה מהשמש לעבור, פני כדור הארץ בולעים רק חלק מהקרינה ופולטים חלק ממנה חזרה למעלה –