התא: מבנה ופעילות. (עם הערות)

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2015
מספר מילים 568
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בביולוגיה של התא:  תנאים אווירניים, תנאים אל אווירניים, תרכובת מפרת צימוד, אתנול, גלוקוז, גליקוליזה, תסיסה כוהלית, חמצן, פחמן דו חמצני, עודף פרוטונים, קולט אלקטרונים, מקור חמצן ועוד. עבודת הגשה ממ"ן 13   בקורס התא: מבנה ופעילות 20452.
הוכנה ע"י סטודנטית לתואר ראשון במדעי החיים, האוניברסיטה הפתוחה- בעלת בגרות 5
יח"ל בכימיה. ציון הממ"ן 95
ממ"ן 13- התא: מבנה ופעילות שאלה מספר 1
א. בתנאים אל אווירניים רוב האנרגיה שבגלוקוז (יותר מ-90 אחוזים) אינה מנוצלת ועדיין אצורה בתוצר הסופי של התסיסה. לביצוע אותה עבודה תאית, היצור האל אווירני צורך כמויות גדולות הרבה יותר של גלוקוז משצורך היצור האווירני (באמצעות הנשימה האווירנית). על כן אוכל להעריך שכמות הגלוקוז ירדה ב-90 אחוזים.
ב. הDNP- היא תרכובת מפרת צימוד: היא מפרה את הצימוד שבין נשימה-קליטת חמצן-לבין זרחון. כחומרים מפרי צימוד אחרים גם DNP היא חומצה חלשה המסיסה בתווך הליפידי של הממברנה. בתנאים שה-PH גבוה בהם חלה דיסאסוציאציה של פרוטונים ממולקולת ה-DNP. כשה-PH נמוך נקשר פרוטון למולקולת הDNP- . המולקולה עם הפרוטון ובלעדיו נעה בחופשיות דרך הממברנה הפנימית של המיטוכונדריון. בשל המפל האלקטרוכימי של פרוטונים הנוצר במהלך הנשימה נושאות מולקולות ה-DNP יותר פרוטונים בדרכן אל תוך החלל הפנימי של המיטוכונדריון משהן נושאות בדרכן החוצה. לכן מופר מפל הפרוטונים ולא נוצר כוח מניע פרוטונים שבלעדיו ייצור ATP אינו אפשרי.
ג. המולקולה שמצטברת בהעדר חמצן היא אתאנול: בתסיסה הכוהלית מתקבלים מהפירובט פחמן דו חמצני ואצטאלדהיד. חיזור האצטאלדהיד לאתנול באמצעות דהידרוגנאז כוהלי מאפשר חמצון של NADH ל+NAD .
שאלה מספר 2
א. למרות שהמוח הוא איבר אווירני לחלוטין, מתרחשת בו גליקוליזה כי-
תהליך הגליקוליזה מאפשר לייצר את הפירובט שהופך לאצטיל קואנזים – שיש לו יש חשיבות בנשימה האווירנית בתאים (מלבד יכולתה של הגליקוליזה לייצר גם ATP).
ב. גליקוליזה יכולה להתרחש בהיעדר חמצן- ובמצב זה (של העדר חמצן) DADH מתחמצן ל- NAD+ בעקבות חיזור של פירובט בתהליך המכונה תסיסה.
ג. פירובט אינה מולקולה שנשארת בתא. מה שמתרחש איתה אינו תלוי ב- תנאי סביבה: העדר או נוכחות חמצן. בהעדר חמצן הוא מתחזר בתהליך התסיסה על ידי NADH ואילו בנוכחותו הוא חומר ביניים ומשמש כ"נקודת זינוק" במסלול ריאקציות המסתיים בחמצון מלא לפחמן דו חמצני.
ד. באפיית לחם או בהכנת שיכר דרושה הגליקוליזה- שכן בתהליך נוצר CO2 הדרוש להתפחת…