שירת ספד

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2220

תקציר העבודה

עבודת הגשה במסגרת הקורס –האומנות כפרשנות שירת קודש ושירת חול.
חלק א' השירה העברית פרחה בספרד והגיעה לשיאה במאות ה-11 וה-12. תקופה זו נקראת "תור הזהב" , השלטון המוסלמי אפשר חופש דתי-תרבותי לבני כל הדתות שחיו בתחומו ועל כן היהודים עסקו במסחר, באומנות ,היו בעלי מקצועות חופשיים כגון רפואה, נשאו במשרות פקידותיות רמות, היו קרובים לשלטון, וטיפחו והעשירו את התרבות היהודית. הפעילות התרבותית הענפה של יהודי ספרד  הושפעה מן האומנות, השירה והמוסיקה הערבית.
בדומה לשירה הערבית, גם השירה העברית יצרה סוגי שירים שונים,  כל משורר כתב לפי הכללים הנוקשים, וכך למעשה הייתה הכתיבה ביטוי לכשרונו של המשורר, עיקרה של הכתיבה הימי הביניים הוא בצורות שלה:
אמצעים אומנותיים-קישוטים כגון: מטאפורות, דימויים, חריזה, צימודים ועוד. הצורה חשובה. תור הזהב הסתיים עם גירוש היהודים מספרד אחרי שעברה לשלטון הנוצרים. גירוש ספרד – 1492.
רבי יהודה הלוי (ריה"ל)גדול המשוררים העבריים בימי הביניים, נולד בעיר טודלה שבספרד למשפחה עשירה ומשכילה, וזכה לחינוך מקיף גם בתחום היהדות וגם בתחום ההשכלה הכללית-הערבית.  שנות ילדותו היו שנים של שלווה ליהודים באזור מגוריו.
אבל בהיותו בן עשרים פלשו המוסלמים לספרד, והחלו מלחמות בינם לבין הנוצרים. רבי יהודה הלוי נאלץ לנדוד מאזור לאזור כדי להימלט הן מסכנת המוסלמים הן מגזירות הנוצרים. יהודה הלוי היה משורר ופילוסוף שכתב את ספר הכוזרי. לפרנסתו עסק במסחר וברפואה. בשנת
1 140 החליט רבי יהודה הלוי לעזוב את ספרד ולעלות לארץ ישראל. אבל הוא הגיע רק עד מצרים – ושם כנראה נפטר. כיום מצויים בידינו 750 שירים מפרי עטו, ובהם שירי קודש – פיוטים לשבת ולחגים – וכן שירי חול רבים: שירי חתונה ויין, שירי שבח וידידות, שירי ציון ועוד.
( הספריה הוירטואלית של מט"ח: http://lib.cet.ac.il/pages/item.asp?item=535) ריה"ל  שחי  בתקופת "תור הזהב" הינו גיבור תרבות, התרבות ההודית היא זו שבנתה אותו בהתאם לצרכים שלה. ריה"ל כתב שירי קודש, שירי ציון ,שירי חול ועוד. כמו כן היה פילוסוף שכתב את ספר "הכוזרי" אשר הדגיש בספרו כי עם ישראל הוא העם הנבחר ואין כמו ציון וירושלים.
אתייחס לשלוש הסוגות שכתב ריה"ל:
1.      שירת ציון
2 .      שירת קודש
3 .      שירת חול