סמינריון במוסר ועסקים נושא המחקר: שכר המינימום

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה נושא המחקר:שכר המינימום האם העסקת עובדים בשכר מינימום בישראל של 2012 היא פעולה מוסרית?
תוכן העניינים
                                                                                                                         שם הפרק:                                                                                         עמוד:
פרק ראשון – מבוא. 5
פרק שני – שכר מינימום בארץ והמטרות ששם לעצמו 6-9
פרק שלישי – החוק/השוק/והסביבה כתחליף מוסר לשכר המינימום.. 10-13
פרק חמישי – האם עליית שכר מינימום ימצא מוסרי כן או לא?-מודל השלבים לקבלת החלטות …19-20 פרק שישי – סיכום, מסקנות ודיעה אישית –…21-22
ביבליוגרפיה. 23-24
מבוא:
נושא שכר המינימום בישראל של 2012 זהו נושא מאוד מוסרי ואקטואלי אשר היה אחד הנושאים המרכזים במחאת הקיץ האחרונה.
מקומות עבודה רבים משלמים לעובדיהם את שכר המינימום הקבוע בחוק, אך כמו שלמדנו בשיעורים, החוק אינו מייתר את המוסר אלא מהווה רק כתחליף מוסר.
החוק לכשעצמו מהווה בעיה מוסרית משום שאינו מאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד מכאן שהחוק הוא הפרה של עצמו, מצד אחד הוא קובע שגובה השכר צריך לאפשר למשתכר בו לחיות בכבוד אך מצד שני גובה השכר אינו מאפשר זאת.
במדינת ישראל של שנות האלפיים הפערים החברתיים – כלכליים הולכים וגדלים.
העשירים הופכים עשירים יותר והעניים הופכים עניים יותר.
בישראל של ימינו, לא זול לחיות ולהתקיים בכבוד ורבים מן האנשים חיים ברמה של מתחת לקו העוני, אנשים אלו נאבקים מדי יום על מנת להצליח להתקיים בכבוד אך רמת השכר הנמוכה המוענקת להם אינה מאפשרת להם להיחלץ ממצבם הכלכלי הקשה.
נשאלת השאלה העסקת עובדים בשכר מינימום בישראל של 2012 היא פעולה מוסרית?
עבודה זו באה לחקור את נושא שכר המינימום, מאפייניו, יתרונותיו וחסרונותיו.
שכר המינימום בישראל, מוגדר כשכר החודשי המינימאלי אותו זכאי עובד לקבל ממעסיקו (עבור משרה מלאה, או שכר יומי, או שכר לשעה, זאת בהתאם למספר ימי, או שעות, עבודתו). במהלך עבודה זו אנסה להבין לעומק מהו שכר המינימום, ואיך הוא משפיע על כל אחד ואחד מאיתנו, אבדוק מהן מטרותיו ומיגבלותיו העיקריות של שכר המינימום, איך מתבצעת אכיפתו וכיצד בימנו קיים מצב אשר מעסיקים לא פועלים למימוש החוק ובעצם אסקור את מגבלותיו של החוק . ההכרה בחשיבות שכר המינימום נהוגה גם במרבית הארצות המפותחות, והוא מוחל על מרבית העובדים, אך עדיין גם בארץ ישנם עובדים שולים שאינם מקבלים את שכרם עפ"י שכר מינימום.
על מנת להבין טוב יותר את נושא שכר המינימום חשוב ראשית להבין את המאפיינים הייחודים של החברה הישראלית על מגוון מרכיביה: פערי השכר, חוסר השוויון, סוגיית העובדים הזרים, הבדלי תעסוקה בין נשים וגברים ועוד.
כמו כן, מהי אחריותו של מנהל או מעסיק בתשלום השכר, אציג כתבות המראות על קשר בין אי תשלום שכר מינימום לגידול בעוני, אסקר את הגישות בספרות לנושא שכר המינימום ואת ההיבטים התיאורטיים שעומדים מאחורי שיטה זו, את החלופות המוצעות לשכר המינימום בארץ ובעולם ואבחן אותם אל מול שכר המינימום במתכונתו הנוכחית שלו בארץ.