ממן 11 רומא אימפריה ואימפריאלים

תקציר העבודה

חמשת הקריטריונים שבחרתי לשם השוואה בין שלוש המלחמות המקדוניות הם:
1.הסיבות/עילות ליציאה למלחמה 2. המטרות שהוגדרו להשגה במלחמה.
3.המשתתפים במלחמה וגורלם 4.היקף המלחמה 5. תוצאות המלחמה. מדוע  חמשת קריטריונים אלו? *הסיבות למלחמה האם רק תרוץ או סיבות אמיתיות זה יסביר את כוונות רומא כיבוש אימפריאליסטי או הגנה ושמירה על אינטרסים קיומיים. *המשתתפים במלחמה-מראה על תוכניותיה של רומא לגבי האזור *היקף המלחמה-מה החשיבות שמייחסת רומא למלחמה *סיום המלחמה- האם רומא כבשה טריטוריות ונשארה או נסוגה אופי הסכמי שלום? * מה הן המטרות שהוגדרו האם נצמדו אליהן או שבמהלך המלחמה השתנה משהו במדיניות הרומית?.
המלחמה המקדונית הראשונה (בשנים 214-205) התרחשה במקביל למלחמה הפונית השניה שהיוותה עול כבד על איטליה והתרחשה על אדמתה. לפיליפוס החמישי מלך מקדוניה היו שאיפות התפשטות בימים האדריאטי והאיוני.  ולאחר קרב קנאי ב-215 בו הביס חניבעל את רומא חתם האחרון על ברית צבאית עם פיליפוס נגד רומא. ב-214 חידש פיליפוס את התקפתו על בסיסים רומים באיליריה (כזכור רומא התערבה באיליריה עקב התקפות האילירים שהיו שודדי ים על סוחרים איטלקים לבסוף נענתה רומא לבקשות העזרה של הסוחרים וב-229 יצאה לאיליריה. המלכה טאוטה האילירית חתמה על הסכם והטריטוריה דרומה מליסוס הפכה לבת חסות רומית ואח"כ לחמה רומא נגד דמטריוס מפארוס שתקף אזורים אלו שבחסות רומא).הרומים הקימו ברית יוונית נגד פיליפוס כך מנעו ממנו להתערב באיטליה בזמן המלחמה הפונית השניה. הרומאים פינו את איליריה כבר ב-211 והשאירו את היוונים להילחם בפיליפוס. האיטולים שנואשו מחוסר עזרה מרומא חתמו עם פיליפוס הסכם ב-206 עקב כך הרומים גם חתמו חוזה שלום עם פיליפוס "חוזה פויניקה" ב -205 וכל צד הורשה להחזיק בשטחים כפי שהם בזמן ההסכם פיליפוס.
אם כך אני רואה כאן מלחמת מנע המטרה היא למנוע מפיליפוס להתערב באיטליה בזמן המלחמה הפונית השניה. רומא השתמשה ביוונים לנגח את מקדוניה והשתמשה באמצעים דיפלומטים יותר מצבאיים מלחמה קטנה וצדדית בסדר היום של רומא ובסופה פינתה רומא את צבאה מהאזור ושמרה על האינטרסים שלה באזור.